Šéf odborové centrály ČMKOS Josef Středula

Šéf odborové centrály ČMKOS Josef Středula | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Antivirus je nejlepší cesta, jak pomoci automobilovému průmyslu, říká Středula

  • 194
Program na podporu zaměstnanosti Antivirus by mohl být podle předsedy Českomoravské konfederace odborových svazů Josefa Středuly v polovině října prodloužen do poloviny příští roku. S jeho fungováním se v současné době počítá do 31. prosince. Předpokládá, že tripartita se na pondělním jednání shodne na podpoře automobilových firem právě formou Antiviru.

Lepším řešením by bylo využití kurzarbeitu, ale Evropská komise ještě ani nezahájila notifikaci programu. Středula to dnes řekl v pořadu České televize Otázky Václava Moravce.

Čipy budou pro auta stále potřebnější, Intel chystá nové fabriky v Evropě

Antivirus je podle Středuly v současné době nejlepší cesta, jak pomoci automobilovému průmyslu, který se potýká kvůli nedostatku čipů a dalších součástek s problémy. Situace v tomto odvětví se přenáší podle něj zejména na české subdodavatele. 

Náklady na Antivirus odhaduje v jednotkách miliard korun. Problém podle něj bude shodnout se na tripartitě o konkrétním nastavení podmínek, pro koho podpora bude či v jaké šíři.

Ministerstvo práce podle Středuly v případě nového programu kurzarbeit udělalo vše, co je třeba, ale schvalovací procesy jsou pomalejší. „Momentálně je předpoklad, že se 22. října rozhodne o prodloužení těch modelů jako je Antivirus do června příštího roku, což by byla velká pomoc. Ale neznamená to, že bychom měli zlenivět ve věci jednání kurzarbeitu s Evropskou komisí,“ uvedl.

Bývalý ministr financí Ivan Pilný využití programu Antivirus nepodporuje. Je třeba se podle něj oprostit od podpory, která vznikla v souvislosti s pandemií koronaviru. Podmínky kurzarbeitu byly podle něj definovány přesněji, což u Antiviru chybí.

České automobilové srdce má nižší tep. Tržby automobilkám klesly o desetinu

Coby krátkodobá pomoc automobilovým společnostem jiná možnost než Antivirus podle místopředsedy STAN Věslava Michalika není. Vyslovil ale souhlas s Pilným, že kurzarbeit by poskytl systémové řešení. Mluvit by se podle Michalika přitom nemělo jen o okamžitém dopadu, ale řešit automobilový průmysl komplexněji. 

Odvětví se v souvislosti s elektromobilitou velmi mění i rozhodnutími společnosti Volskwagen, která je mateřskou firmou Škody Auto. „To může pro český automobilový průmysl a pro celou ekonomiku mít dalekosáhlé důsledky, které jsou mnohem závažnější než to, jestli budeme vyplácet z kurzarbeitu nebo antivirus, šest měsíců nebo devět měsíců nějakou pomoc,“ uvedl.

,