Vizualizace tunelu

Vizualizace tunelu - Vizualizace západního vyústění tunelu pod Vítkovem z místa, kde magistrála překračuje kolejiště Masarykova nádraží. S ražbou se však začalo na východní straně. | foto: Nové spojení

Stavaři začali razit tunel pod Vítkovem

  • 14
Dva dvoukolejné tunely pod horou Vítkov, díky kterým se propojí všechna důležitá pražská nádraží, se budou razit zhruba rok. Se stavbou jižního, který spojí hlavní nádraží a Vysočany, začala společnost Metrostav ve čtvrtek. Severní tunel začne razit Subterra zhruba za měsíc.

Stavaři ještě před zahájením ražby osadili budoucí tunel vysvěcenou soškou svaté Barbory, která je patronkou všech tunelářů.

Dva dvoukolejné železniční tunely mají souhrnnou celkovou délku ražených úseků 2401 metrů. Celková délka jižního tunelu je 1364 metrů.

Díky tunelům se propojí hlavní a Masarykovo nádraží na jedné straně a stanice Libeň, Vysočany, Holešovice na straně druhé.

"Tím se konečně zrychlí pohyb vlaků na těchto tratích," uvedl ve svém projevu při zahájení ražby generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek.

Stavba tak například umožní mezinárodním vlakům EuroCity na trase Vídeň - Praha - Berlín, které nyní zastavují v Holešovicích, zajíždět až do centra, připomněla ČTK.

Na stavbě tzv. "Nového spojení" stavaři položí celkem 28,48 kilometru nových kolejí, natáhnou 43 kilometrů optických kabelů, 29 km traťových kabelů a 16 km nového trakčního vedení, citovala ČTK mluvčího Skansky Ondřeje Šucha.

Nová trať vyřadí z provozu jednokolejnou spojku po žižkovském úbočí Vítkova i navazující tunel. Po dokončení zmizí vlaky, které uvolní místo pro pěší i cyklisty.

Stavbu Nového spojení provádí sdružení firem "Pražské spojení", které sdružuje společnosti Skanska, Stavby silnic a železnic, Subterra a Metrostav.

Výstavbu financuje Státní fond dopravní infrastruktury a podle dřívějších odhadů přijde na devět miliard korun. Měla by být hotova v roce 2007.

,