Silnice u nás nestojí více než jinde, tvrdí stát. Dálniční tunel je až desetkrát dražší než pozemní vedení silnice. Ilustrační foto.

Silnice u nás nestojí více než jinde, tvrdí stát. Dálniční tunel je až desetkrát dražší než pozemní vedení silnice. Ilustrační foto. | foto: René Volfík, ČTK

Stát má „ceník“ na drahé dálnice, chce tak předcházet kritice

  • 33
Kilometr dálnice rovinou za 161 milionů korun, dvoupruhový tunel v délce jednoho kilometru za 794 milionů. To jsou podle ministerstva dopravy skutečné náklady potřebné pro stavbu české dálniční sítě. Resort Aleše Řebíčka už nechce, aby stavby těchto komunikací provázela vlna kritiky za předražování.

Proto si nechal vypracovat od odborníků z ČVUT "ceník", ze kterého stát bude vycházet při zadávání staveb dálnic, mostů či tunelů. "Chceme tím učinit přítrž spekulacím o cenách českých dálnic," tvrdí náměstek ministra Jiří Hodač.

Takzvané cenové normativy vycházejí z cen 215 dopravních staveb za roky 2004–2006 za 105 miliard korun. Materiál ukazuje například cenu kilometru dálnice podle terénu či podle toho, zda vede městem nebo volnou krajinou.

Některé dopravní stavby jsou však i podle nového materiálu v Česku dražší než například u sousedů, přiznalo ministerstvo. Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka mají normativy ukázat, v jakých cenových limitech se dopravní stavby pohybují.

Podle děkana Fakulty dopravní ČVUT Petra Moose, který tým odborníků vedl, jsou podobné standardy běžné ve většině evropských zemí. "I jinde ve světě se řeší, zda nejsou ceny dálnic příliš vysoké," dodal.

Kritici: České dálnice jsou až o třicet procent dražší
Komise srovnávala i ceny staveb v Česku a zahraničí. Vycházela z rok staré studie společnosti IBR Consulting, která je majetkově personálně propojená s firmou Valbek. Ta pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) projektuje řadu velkých dopravních staveb.

V materiálu srovnávali poslední úsek dálnice do Hradce Králové s dálnicemi v Rakousku a Slovinsku. Slovinská byla o 21 procent levnější, rakouská o 17 procent dražší.

Špatně dopadla Česká republika také v porovnání nákladů na stavbu tunelů na dálnici do Drážďan, ty byly v Německu levnější o 27 procent. Naopak mosty vyšly levněji u nás.

Cena za stavby
Kolik milionů stojí kilometr silnice a železnice 
 Dálnice v rovině  161,3
 mimo zástavbu  
 Dálnice v horách  184
 mimo zástavbu  
 Rychl. silnice v horách  149,9
 mimo zástavbu  
 Silnice I. třídy v rovině  40,5
 mimo zástavbu  
 Dálniční most  936
 mimo zástavbu  
 Železniční most  1,166
 dvojkolejná varianta  
 Ražený tunel  794,4
 mimo zástavbu, dva pruhy  
 Mimoúrovňová křižovatka  70,5
 cena za jednu křižovatku  
 Stezka pro pěší a cyklisty  5,8
 v zástavbě  
 Lávka pro pěší  69,4
 Pozn: Jde pouze o základní stavební ceny bez DPH, nezahrnují například výkup pozemků, údaje v Kč 
 Pramen: ministerstvo dopravy  

Normativy podle generálního ředitele ŘSD odpovídají vysoutěženým cenám na silnice v roce 2007. Jejich odchylka je v průměru jen jedno procento.

Na příliš vysoké ceny dálnic v Česku upozornilo v minulosti několik studií, například od poradenské společnosti Mott MacDonald. Naposledy s ní přišlo občanské sdružení Oživení. Tvrdí, že jsou dálnice v Česku o třicet procent dražší než jinde.

Sdružení sice nový materiál ministerstva vítá, ale podle jeho člena Martina Kameníka neřeší závažné problémy spojené s financováním a výstavbou silniční infrastruktury. "I nadále hrozí riziko značeného navyšování nákladů v průběhu schvalování a při samotné stavbě," tvrdí Kameník.

Proč jsou v Česku dálnice drahé? Jedním z důvodů může být i fakt, že při soutěžích tvoří cena jen 40 procent hodnocení. Některé stavební firmy připouštějí, že stavějí podle zbytečně drahých projektů.

Stavby dálnic v Česku už v minulosti kritizoval také Nejvyšší kontrolní úřad. Ten v jednom ze svých kontrolních závěrů uvedl, že stát při stavbě dálnice D8 nepostupuje hospodárně. "Kontroly staveb dálnic jsou jedním ze strategických cílů, zaměřujeme se i na přípravu samotných staveb," uvedla mluvčí Nejvyššího kontrolního úřadu Radka Burketová.