Mýtná brána. Ilustrační foto

Mýtná brána. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Smlouvy o mýtu jsou horší, než se čekalo

  • 67
Ministerstvo dopravy a rakouská firma Kapsch stále tají klíčový dodatek k miliardové smlouvě o vybudování systému mýtného. MF DNES se však podařilo získat detaily toho ujednání. Vyplývá z nich, že kontrakt je pro stát ještě nevýhodnější, než bylo doposud známo.

Dodatek podle dostupných informací například navyšuje odměnu, kterou má firma Kapsch za úspěšné provozování systému dostávat.

Podle původní smlouvy má rakouská společnost nárok na měsíční odměnu, když se jí podaří vybrat peníze od více než 95 procent všech kamionů, které mýtné brány zaregistrují.

Pokud naopak Kapsch vybere méně, měl by platit státu penále. Podle dodatku však stačí, když bude systém první tři měsíce fungovat jen na 85 procent.

Dále z textu dodatku podle zdroje MF DNES vyplývá i to, že stát se oproti původním plánům nestane majitelem části softwaru, který je přitom klíčový pro fungování celého systému. To může svázat státu ruce pro případ, že by s Kapschem někdy chtěl přestat spolupracovat.

A zřejmě se také bude muset alespoň částečně podílet na placení bankovních poplatků ČSOB za provozování platebního systému. Ty mohou v okamžiku, kdy se systém rozběhne naplno, přesáhnout až sto milionů korun ročně, a to po dobu několika let. Kapsch ve své původní nabídce sliboval, že je zaplatí sám.

Stávající ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) odmítl tyto informace komentovat. "Mohu jen konstatovat, že jde o důvěrnou informaci, již nejsem oprávněn bez předchozího písemného souhlasu druhé smluvní strany zveřejnit," řekl ministr.

Řebíček už v minulosti potvrdil, že uzavřený dodatek je pro stát nevýhodný. I proto, že se stát zřejmě bude muset například podílet na financování naftových agregátů, které bude Kapsch montovat u mýtnic, kam nestihne zavést elektřinu. Ministerstvo se tento týden chce dohodnout s Kapschem na dalším doplňku ke smlouvě.

O dodatek, který krátce po podpisu původní smlouvy uzavřel s Kapschem bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL), se také začal zajímat Úřad pro hospodářskou soutěž. Ten bude zkoumat, zda doplnění smlouvy bylo zákonné.

O zájmu antimonopolního úřadu v pondělí napsaly Hospodářské noviny. Úřad si minulý týden na ministerstvu dopravy vyžádal text dodatku. O ten se zajímá i protikorupční policie.

Ministerstvo dopravy odmítá zveřejnit, jak sporný dodatek vznikl a kdo ho za stát podepsal. Nový náměstek pro legislativu Pavel Škvára k tomu řekl: "Když jsem přišel a ptal se, kdo z nich smlouvu s Kapschem dělal, tak mi řekli, že ji v životě neviděli a nikdo nic neví."