Bazény začínali vyrábět v dílně na dvoře rodinného domu. Dnes sídlí v průmyslové zóně v obci a zákazníkům nabízejí bazény na míru. Některé stojí na zahradě rodinných domů ve Stockholmu, jiné v Berlíně nebo v Praze.
"Před osmi lety se říkalo, že bazény nebude za tři roky nikdo chtít. Není to pravda," poznamenal majitel firmy Niveko Šimon Janča.
Takže boom neskončil?
Ne. Za sezonu vyrobíme necelou pětistovku bazénů. Ale každý rok, za posledních sedm osm let, máme deset patnáct procent nárůst.
Ale nevyrábíte jeden typ?
Ne. Všechny jsou vyrobené přímo na míru zákazníkovi. Z osmdesáti procent je to pořád lidská práce, žádný není stejný, jsou to originály. Ještě před pár lety převažovaly bazény, které jsme mohli vyrobit jako jeden kus, naložit a namontovat na zahradě. Poslední dobou hrají čím dál větší roli rozsáhlejší projekty.
Před dvaceti lety začínal Šimon Janča se zpracováním plastů, dnes dodává bazény do celé Evropy.
Jak to myslíte?
Jako firmě se nám daří dostávat se na evropských trzích mezi čím dál lepší partnery. Tedy mezi firmy, přes které se náš bazén z Nivnice dostane na zahradu v Německu, Belgii, Rakousku, Švýcarsku, Dánsku, Švédsku nebo Anglii. Třeba v Německu dodáváme těm největším firmám v této branži.
Bazény NivekoSedmapadesátiletý Šimon Janča založil firmu Niveko se svým otcem před dvaceti lety. Vznikla v obci Nivnice a zabývala se zpracováním plastů. Po letech se firma začala specializovat na výrobu bazénů. Už několik let je výkonným ředitelem třetí z generace, pětatřicetiletý Šimon Janča ml. Bazény dodávají do 14 zemí, za sezonu jich vyrobí téměř 500. Jsou největší bazénovou firmou ve Zlínském kraji, zaměstnávají 60 lidí. Roční obrat je téměř sto milionů korun. |
Proč je neprodáváte sami?
To není tak jednoduché. Bazén do zahraničí neprodáte jako rohlík nebo telefon, potřebuje servis, péči a pravidelnou údržbu. Zahraniční firma od nás bazén koupí a prodá zákazníkovi. A následně pak zajišťuje jeho trvalý servis.
Pak ovšem stoupá jejich cena. To vám nevadí?
Ne. Protože za tu cenu má zákazník veškerý servis. Průměrná hodnota bazénu, který dodáváme do zahraničí, je asi 35 tisíc eur. Ale zákazník ví, že za to dostane kvalitu a zodpovědnost. To je v zahraničí výhoda. Díky tomu se pak dostáváme i k větším zakázkám.
Například?
Například do velkých center a komplexů, které chodí otvírat podobné celebrity, jako je třeba Madonna. Vybavovali jsme v Beneluxu za posledních pět let celou síť ozdravných center, což jsou obrovské akvaparky, lázně a wellness-centra. V Německu zase děláme bazény do obchodního a wellness-centra velkého jako čtvrt Zlína.
To je velký úspěch, ne?
Jistě. Vzhledem k tomu, že jsme začínali s bazénem za dvanáct tisíc korun a toto jsou projekty v řádech stovek tisíc eur, je to jasný posun. Dostali jsme se k nim díky dlouhodobému, postupnému a poctivému budování dobrého jména.
O bazénech z Niveka platí: co kus, to originál. Proto jich za rok firma vyrobí jen kolem pětistovky.
Ale tady na vaše jméno moc nenarazím. Proč?
Pravda je, že se o nás paradoxně ví víc v Německu než tady. Kdysi jsme se toho báli. Ale časem jsme zjistili, že na českém trhu nechceme uspět za každou cenu.
Tomu nerozumím.
Naše firemní politika je založená na tom, že budeme vyrábět a dodávat poctivý produkt. Což samozřejmě něco stojí. V naší branži je silná konkurence a významní hráči, kteří razí jinou politiku.
Jakou?
Takovou, která vyhovuje českým zákazníkům. U nich zatím většinou nerozhoduje kvalita a přidaná hodnota, ale častokrát cena. Kvůli marketingovým strategiím chce český zákazník vždycky něco zadarmo nebo se slevou. A neuvědomuje si, že za to dostane výrobek nižší kvality. To jsme nechtěli.
Nepřipravili jste se o zákazníky?
Museli jsme se rozhodnout. Buď budeme vyrábět standard na Západ a k tomu jiný výrobek, který bychom prodali i u nás, nebo bude výroba jednotná.
Neumíte vyrobit levný bazén?
Umíme. To není problém. Díky tomu, jak pracné a technologicky náročné bazény děláme, patříme k nejefektivnějším. Problém je, že nám to do firemní politiky nezapadá a ani to nechceme. Na druhou stranu pořád věřím, že čeští zákazníci k tomu dozrají. Za poslední tři roky se to potvrzuje.
Ale to budou trošku movitější zákazníci, ne?
Jsou výše sociálně postavení a většina z nich má nějakou pracovní zkušenost se zahraničím. Například jsme dělali bazén Zdeňku Pohlreichovi. Takoví zákazníci chtějí to, co na Západě platí za standard. Což u čistě českých firem v naší branži není pořád běžné. Čímž neříkám, že jsme nejlepší.
Takže si mám raději zaplatit dražší bazén od vás než levnější od firmy, která má všude reklamu?
Určitě. My se nesnažíme prodat bazén za každou cenu. Chceme mít dlouhodobý spokojený vztah se zákazníkem.
Ale to mi řekne každá firma, ne?
Neřekne. Častá strategie je prodat a zapomenout. Přitom na bazénu je spousta věcí, které zákazník nevidí, ale které rozhodují o tom, jestli vydrží dva roky, nebo patnáct.
Mají lidé vyšší požadavky než před dvaceti lety?
Jasně. Tehdy to byla pionýřina. Bazény zažily podobný vývoj jako třeba auta. Jiné jsou materiály i technologie. Třeba na Západě se funkčnost a kvalita považují za samozřejmost a roli hraje design.
Jaké jsou zahraniční trendy?
Velice populární začínají být takzvané biobazény, tedy takové, kde se kombinuje prostor pro koupání s biologickou zónou. Takže člověk se koupe ve vodě, která je filtrovaná třeba přes rákos. Na vzhled jsou hodně nároční Belgičané. Proto jsme docela pyšní na ocenění, které jsme tam získali.
Co to bylo?
Jeden odborný časopis, který se zabývá jen bazény a vychází jednou za rok, vyhlašuje pravidelně soutěž. Její výsledky jsou pro bazénový trh v následujícím období velmi významné. Odborná komise hodnotí bazény v různých kategoriích a my jsme v několika z nich s naším bazénem zvítězili, a dokázali tak porazit i renomované německé výrobce. Pro nás je to doklad toho, že to, co děláme, dosáhne i na nejvyšší příčky.