Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Začínali na dvoře, teď na Slovácku vyrábějí bazény pro celou Evropu

  17:28
Před dvaceti lety si založil živnost na zpracování plastů. Dnes je Šimon Janča z Nivnice majitelem firmy Niveko, největšího výrobce bazénů ve Zlínském kraji. Ročně jich prodá skoro 500, většinou do zahraničí.
Realizované zakázky bazénů Niveko.

Realizované zakázky bazénů Niveko. | foto: Niveko

Bazény začínali vyrábět v dílně na dvoře rodinného domu. Dnes sídlí v průmyslové zóně v obci a zákazníkům nabízejí bazény na míru. Některé stojí na zahradě rodinných domů ve Stockholmu, jiné v Berlíně nebo v Praze.

"Před osmi lety se říkalo, že bazény nebude za tři roky nikdo chtít. Není to pravda," poznamenal majitel firmy Niveko Šimon Janča.

Takže boom neskončil?
Ne. Za sezonu vyrobíme necelou pětistovku bazénů. Ale každý rok, za posledních sedm osm let, máme deset patnáct procent nárůst.

Ale nevyrábíte jeden typ?
Ne. Všechny jsou vyrobené přímo na míru zákazníkovi. Z osmdesáti procent je to pořád lidská práce, žádný není stejný, jsou to originály. Ještě před pár lety převažovaly bazény, které jsme mohli vyrobit jako jeden kus, naložit a namontovat na zahradě. Poslední dobou hrají čím dál větší roli rozsáhlejší projekty.

Před dvaceti lety začínal Šimon Janča se zpracováním plastů, dnes dodává bazény...
Realizované zakázky bazénů Niveko.

Před dvaceti lety začínal Šimon Janča se zpracováním plastů, dnes dodává bazény do celé Evropy.

Jak to myslíte?
Jako firmě se nám daří dostávat se na evropských trzích mezi čím dál lepší partnery. Tedy mezi firmy, přes které se náš bazén z Nivnice dostane na zahradu v Německu, Belgii, Rakousku, Švýcarsku, Dánsku, Švédsku nebo Anglii. Třeba v Německu dodáváme těm největším firmám v této branži.

Bazény Niveko

Společnost Niveko má sídlo ve slovácké obci Nivnice u Uherského Brodu.

Sedmapadesátiletý Šimon Janča založil firmu Niveko se svým otcem před dvaceti lety. Vznikla v obci Nivnice a zabývala se zpracováním plastů. Po letech se firma začala specializovat na výrobu bazénů. Už několik let je výkonným ředitelem třetí z generace, pětatřicetiletý Šimon Janča ml. Bazény dodávají do 14 zemí, za sezonu jich vyrobí téměř 500. Jsou největší bazénovou firmou ve Zlínském kraji, zaměstnávají 60 lidí. Roční obrat je téměř sto milionů korun.

Proč je neprodáváte sami?
To není tak jednoduché. Bazén do zahraničí neprodáte jako rohlík nebo telefon, potřebuje servis, péči a pravidelnou údržbu. Zahraniční firma od nás bazén koupí a prodá zákazníkovi. A následně pak zajišťuje jeho trvalý servis.

Pak ovšem stoupá jejich cena. To vám nevadí?
Ne. Protože za tu cenu má zákazník veškerý servis. Průměrná hodnota bazénu, který dodáváme do zahraničí, je asi 35 tisíc eur. Ale zákazník ví, že za to dostane kvalitu a zodpovědnost. To je v zahraničí výhoda. Díky tomu se pak dostáváme i k větším zakázkám.

Například?
Například do velkých center a komplexů, které chodí otvírat podobné celebrity, jako je třeba Madonna. Vybavovali jsme v Beneluxu za posledních pět let celou síť ozdravných center, což jsou obrovské akvaparky, lázně a wellness-centra. V Německu zase děláme bazény do obchodního a wellness-centra velkého jako čtvrt Zlína.

To je velký úspěch, ne?
Jistě. Vzhledem k tomu, že jsme začínali s bazénem za dvanáct tisíc korun a toto jsou projekty v řádech stovek tisíc eur, je to jasný posun. Dostali jsme se k nim díky dlouhodobému, postupnému a poctivému budování dobrého jména.

O bazénech z Niveka platí: co kus, to originál.
Realizované zakázky bazénů Niveko.

O bazénech z Niveka platí: co kus, to originál. Proto jich za rok firma vyrobí jen kolem pětistovky.

Ale tady na vaše jméno moc nenarazím. Proč?
Pravda je, že se o nás paradoxně ví víc v Německu než tady. Kdysi jsme se toho báli. Ale časem jsme zjistili, že na českém trhu nechceme uspět za každou cenu.

Tomu nerozumím.
Naše firemní politika je založená na tom, že budeme vyrábět a dodávat poctivý produkt. Což samozřejmě něco stojí. V naší branži je silná konkurence a významní hráči, kteří razí jinou politiku.

Jakou?
Takovou, která vyhovuje českým zákazníkům. U nich zatím většinou nerozhoduje kvalita a přidaná hodnota, ale častokrát cena. Kvůli marketingovým strategiím chce český zákazník vždycky něco zadarmo nebo se slevou. A neuvědomuje si, že za to dostane výrobek nižší kvality. To jsme nechtěli.

Nepřipravili jste se o zákazníky?
Museli jsme se rozhodnout. Buď budeme vyrábět standard na Západ a k tomu jiný výrobek, který bychom prodali i u nás, nebo bude výroba jednotná.

Neumíte vyrobit levný bazén?
Umíme. To není problém. Díky tomu, jak pracné a technologicky náročné bazény děláme, patříme k nejefektivnějším. Problém je, že nám to do firemní politiky nezapadá a ani to nechceme. Na druhou stranu pořád věřím, že čeští zákazníci k tomu dozrají. Za poslední tři roky se to potvrzuje.

Ale to budou trošku movitější zákazníci, ne?
Jsou výše sociálně postavení a většina z nich má nějakou pracovní zkušenost se zahraničím. Například jsme dělali bazén Zdeňku Pohlreichovi. Takoví zákazníci chtějí to, co na Západě platí za standard. Což u čistě českých firem v naší branži není pořád běžné. Čímž neříkám, že jsme nejlepší.

Takže si mám raději zaplatit dražší bazén od vás než levnější od firmy, která má všude reklamu?
Určitě. My se nesnažíme prodat bazén za každou cenu. Chceme mít dlouhodobý spokojený vztah se zákazníkem.

Realizované zakázky bazénů Niveko.
Realizované zakázky bazénů Niveko.

Ale to mi řekne každá firma, ne?
Neřekne. Častá strategie je prodat a zapomenout. Přitom na bazénu je spousta věcí, které zákazník nevidí, ale které rozhodují o tom, jestli vydrží dva roky, nebo patnáct.

Mají lidé vyšší požadavky než před dvaceti lety?
Jasně. Tehdy to byla pionýřina. Bazény zažily podobný vývoj jako třeba auta. Jiné jsou materiály i technologie. Třeba na Západě se funkčnost a kvalita považují za samozřejmost a roli hraje design.

Jaké jsou zahraniční trendy?
Velice populární začínají být takzvané biobazény, tedy takové, kde se kombinuje prostor pro koupání s biologickou zónou. Takže člověk se koupe ve vodě, která je filtrovaná třeba přes rákos. Na vzhled jsou hodně nároční Belgičané. Proto jsme docela pyšní na ocenění, které jsme tam získali.

Co to bylo?
Jeden odborný časopis, který se zabývá jen bazény a vychází jednou za rok, vyhlašuje pravidelně soutěž. Její výsledky jsou pro bazénový trh v následujícím období velmi významné. Odborná komise hodnotí bazény v různých kategoriích a my jsme v několika z nich s naším bazénem zvítězili, a dokázali tak porazit i renomované německé výrobce. Pro nás je to doklad toho, že to, co děláme, dosáhne i na nejvyšší příčky.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Vinaři kvůli mrazům vyjednali úlevy v ekologii. V dani na tiché víno posun nenastal

2. května 2024

Zástupci vinařů se na dnešním jednání s ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) domluvili...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...