Česko chystá silnice pro auta bez řidiče, jezdit po nich budou do dvou let

  1:03aktualizováno  1:03
Do dvou let začnou tuzemské i evropské silnice brázdit samořiditelná auta, v nichž bude člověk jen bezpečnostní pojistkou. Převzít kontrolu od automatu bude muset pouze v náročných situacích, jako je hustý městský provoz nebo špatné počasí. Česko do roku 2020 vydá na prvky inteligentních dopravních systémů 17 miliard korun.

Samořiditelné Audi A7 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Počítá s tím Akční plán autonomního řízení ministerstva dopravy. A po roce 2030 se v provozu začnou objevovat vozidla, ve kterých bude člověk už jen pasažérem. Tato dopravní sci-fi má ale jednu podmínku. Autonomní vozidla nebudou schopná jezdit samostatně na běžných silnicích.

Úředníci ministerstva tedy začínají vytipovávat páteřní síť chytrých silnic, které budou samořiditelným autům předávat potřebné informace o provozu kolem nich. První svezení v takzvaném režimu Eyes Off, při němž šofér nemusí neustále věnovat pozornost provozu, bude možné na některém z přehledných dálničních úseků.

„Vozidlo, které se rozhoduje pouze na základě svých relativních polohových informací, vidí překážky ve svém okolí a zná vzdálenosti k nim, nebude mít možnost optimalizovaně projet určitým úsekem (například městem) nebo včas reagovat na překážky, které přímo nevidí,“ uvedlo v materiálu ministerstvo.

„Dodatečné informace k datům získaným z kamer, radarů nebo laserových dálkoměrů potřebují autonomní vozidla například v situacích, kdy je velká intenzita provozu a malé rozestupy mezi vozidly nebo tam, kde se pohybují chodci nebo cyklisté, řekl MF DNES Martin Volný, ze společnosti Intens Corporation.

Silnice, která zastaví auto

První česká chytrá silnice od poloviny loňského roku funguje ve zkušebním provozu na Pražském okruhu a části dálnice D1 mezi Rudnou a Mirošovicemi. Stát na ní spolupracuje se zmíněnou Intens Corporation. Komunikace v současnosti dokáže připojené řidiče upozornit na prudce brzdící vozidlo v úseku, který ještě nevidí, dopředu ho varuje o omezeních souvisejících s pracemi na silnici nebo upozorní na blížící se vozidlo záchranné služby.

Přestože systém v současnosti komunikuje pouze s lidským šoférem, další fáze se zaměří na samotné vozidlo. „Od roku 2022 by tak měl fungovat systém, který připojená vozidla automaticky zabrzdí v případě, že jeho posádce bude hrozit nebezpečí,“ dodal Volný.

Kolik peněz bude stát úprava nejdůležitějších českých komunikací, zatím ministerstvo dopravy spočítáno nemá. V roce 2015 se nicméně Česko zavázalo, že do roku 2020 vydá na prvky inteligentních dopravních systémů 17 miliard korun. Jen za loňský rok měl resort na pořízení různých čidel a dalších telematických systémů vyčleněno 2,6 miliardy.

Virtuální stopka

Přestože počet autonomních aut postupně poroste, vozidla řízená člověkem z provozu podle prognózy dopravního resortu v dohledné době nezmizí. Značky pro lidské řidiče tak budou kvůli autonomním vozidlům průběžně doplňovány jednotkami pro digitální přenos informací. Dlouhodobý výhled ministerstva proto počítá s provozem vozidel v různých stupních automatizace. Kromě nich se budou muset plně autonomní vozy na silnicích potýkat například s chodci nebo cyklisty. I ti by se podle ministerstva měli do značné míry zapojit do systému datové komunikace, aby se snížilo riziko možných nehod.

Cyklisté i chodci proto mají být vybaveni prostředky pro datovou komunikaci s autonomními vozidly, takzvanými C-ITS (kooperativními inteligentními dopravními systémy), stejně jako nevidomí a slabozrací lidé.

Současná zařízení ITS zatím vyžadují elektrické připojení, takže se dají využít především v motorových vozidlech. V rámci celoevropského projektu C-ROADS nicméně společnost O2 vyvíjí aplikaci pro mobilní telefony, která dokáže tento hardware nahradit.

„Všechny prostředky komunikace s chytrými auty se budou muset sladit na jednotné frekvenci 5,9 GHz. Tu už v současnosti využívají například autobusy pražské hromadné dopravy, když si u chytrých semaforů objednávají přednostní průjezd na zelenou,“ uvedl mluvčí českého telekomunikačního úřadu Martin Drtina.

Kromě podobných dopravních systémů, jejichž využití je zatím velice řídké, toto pásmo využívají pro komunikaci mezi zemí a satelity meteorologové. Hodí se i pro distribuci televizního signálu. „Obě zmíněné služby ale mohou fungovat vedle sebe, aniž by se vzájemně rušily,“ dodal mluvčí státního regulačního úřadu.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Češi už vsadili na hokej půl miliardy. Bookmakeři očekávají rekord

Čeští hokejisté (v bílém) se brání švýcarskému náporu.

Sázky na hokejové mistrovství světa na Slovensku dosáhly u domácích sázkových kanceláří za čtyři odehrané dny zhruba...

Absurdity roku: pokuty za nečinnost při exekuci a bezpečnost práce u home office

Absurdistán

Firmy musejí poskytnout součinnost při exekuci na mzdu jejich zaměstnance, jinak jim hrozí pokuta až 50 tisíc korun....

Cena dat Čechy neodradila, loni jich spotřebovali dvojnásobek

Ilustrační snímek

Spotřeba dat v mobilních sítích loni v Česku vzrostla na dvojnásobek. Uživatelé přenesli v mobilních sítích 368...

Najdete na iDNES.cz