"V Kolíně a Mladé Boleslavi se jede na plné obrátky. Z 11,8 procent samotná výroba aut zařídila 4,4 procentního bodu. Ale ve skutečnosti auta přispívají více než 4,4 procentního bodu, protože auto-boomu se účastní i další odvětví v podobě subdodávek," říká analytik David Navrátil z České spořitelny.
Naopak horší výsledky než před rokem vykazují textilky, jejichž výroba se snížila o 8 procent a težařské společnosti, které vyrobily o 8,3 procenta méně než loni.
Továrnám se i přes nárůst výroby daří prodávat za stále stejné ceny - nárůst tržeb o 11,9 procenta totiž téměř dokonale kopíruje zvýšení výstupu.
"Co se vyrobí, je také prodáno a nezůstává neprodejné ve skladech," vysvětluje Vladimír Pikora z Next Finance. "Navíc budoucnost je růžová, když objem nových zakázek roste skoro o 18 procent," dodává Pikora.
Počet pracovníků v průmyslu ale vzrostl jen o 2,4 procenta, což znamená, že na jednoho zaměstnance připadá větší množství výrobků. Růst produktivity práce spočítali statistici na 9,3 procenta.
Průměrný plat v průmyslu ale roste pomaleji, než produktivita. Meziročně si pracovníci polepšili o šest procent.
Kombinace mzdové uměřenosti a vysoké produktivity umožňuje podnikům vyrovnat se lépe s posilující korunou vysokými cenami energií. A bez výraznějšího růstu mezd nebude rychlý růst poptávky, inflace a úrokových sazeb," popisuje mechanismus expert Navrátil.