Ruský dluh: lodě nedostane stát

Zrod nové české námořní flotily, kterou Rusko uhradí část svého dluhu vůči České republice, nevznikl v hlavách politiků. S plánem na to získat výměnou za umazání části dluhu lodě přišla firma České loděnice. Stane se tak jedinou českou společností, která bude vlastníkem námořních nákladních lodí.

Ještě loni plán spočíval v tom, že třicet lodí Valdaj, určených pro kombinovanou říční a mořskou plavbu, získá stát a firma České loděnice za ně zaplatí nikoliv do Ruska, ale ministerstvu financí. Firma dokonce mluvila o tom, že již má dojednaný úvěr.

Nyní je transakce s loděmi nastavena jinak: majitelem se stanou přímo České loděnice. To je soukromá firma vlastněná podnikatelem Jindřichem Brettlem. Státu bude přeposílat výdělky, které získá z pronajímání plavidel.

Leasing už je nyní dohodnut se společnou česko-ruskou rejdařskou firmou, která má lodě provozovat v Baltském moři. I poté, co státní rozpočet získá cílovou částku, která umaže část ruského dluhu, zůstanou lodě v majetku Českých loděnic.

Státní pokladna tedy bude několik let od firmy dostávat část plateb, které ona zinkasuje za pronájem plavidel. Loděnice se k pravidelným platbám státu zavázaly smlouvou. První peníze mají přijít příští rok.

"Pro stát je to výhodnější, protože kdyby došlo k nějakým výpadkům ve výdělcích lodí, tak loděnice musí platit pravidelně," vysvětluje Rusnokův náměstek Ladislav Zelinka.

České loděnice musí platit státu zhruba tři roky od okamžiku, kdy bude loď spuštěna na vodu. Hodnota jednoho plavidla je deset milionů amerických dolarů. V konečném součtu by měl státní rozpočet získat přes polovinu této částky z každé lodi. To však bude trvat roky. Firma Severnaja Verf, ruský producent, vyrobí tři nákladní lodě Valdaj ročně. Loni se podepsala smlouva na tři kusy pro Českou republiku.

První z nich by měla být hotova letos v létě. Tento týden v Moskvě premiéři Ruska a Česka stvrdili dodávku dalších pěti lodí. "Až firma splatí to, k čemu se zavázala, bude lodě pronajímat dál a výtěžek si bude nechávat," doplňuje Zelinka. Podle něho nejde o zvýhodnění soukromé firmy.

"Dostaneme z každé lodi postupně přes pět milionů dolarů. Nezapomeňte, že firma má s pronajímáním lodí náklady, platí údržbu, pojištění, registraci. Nemyslím si, že by jim zbyl celý rozdíl do plné ceny," dodává.

Jindřich Brettl, který s nápadem, jak vytvořit novu českou námořní flotilu, přišel, je rozhodujícím majitelem Českých loděnic už od roku 1999. Podíl necelých 49 procent získal od člena bývalé skupiny Investiční a Poštovní banky, firmy Cetus za 7,8 milionu korun.

Stejnou výtěžnost - tedy zhruba poloviční - mají i ostatní dodávky zboží, kterými Rusko vyřeší dluh vůči Česku, například dlouhodobé dodávky paliva pro Jadernou elektrárnu Dukovany v ceně 200 milionů dolarů. Ministr financí Jiří Rusnok včera vyřešení ruského dluhu chválil.

"Dosáhli jsme nejvyšší výtěžnosti z deblokace z ostatních zemí," uvedl a připomněl, že Německo minulý týden došlo k dohodě s Ruskem s výtěžností 7 procent. Oproti Česku ale dostane hotovost - 500 milionů eur za tři roky.