ÚOHS vyšetřuje dráhy kvůli tomu, zda neporušují zákon, když chtějí koupit nové soupravy od Siemensu.
Předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj odvolal svého místopředsedu ke včerejšímu dni. Jako důvod uvedl to, že chce změnit a posílit organizaci úřadu, který se musí připravit na změny obsažené v novele zákona o veřejných zakázkách. Na místo Rudoleckého byla jmenována Eva Kubišová, která do té doby vedla druhostupňové rozhodování.
Rudolecký ale vnímá své odvolání jinak. "Žádný důvod mi oficiálně sdělen nebyl. Domnívám se, že jím bylo to, že jsem si nechtěl nechat zasahovat do svých rozhodovacích pravomocí," prohlásil.
Rudolecký pracoval pro ÚOHS přes deset let
Rudolecký měl přitom s prací v antimonopolním úřadu dlouholeté zkušenosti. Do Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nastoupil v roce 2000 a zažil tak nad sebou tři předsedy. Šest let pracoval v nejvyšším vedení úřadu. V září roku 2005 se stal prvním náměstkem a o dva roky později byl jmenován na post místopředsedy, který byl pověřený vedením sekce veřejné podpory a správy úřadu. V roce 2009 se dostal do čela sekce veřejných zakázek.
Za celou dobu se podle svého vyjádření pro MF DNES nesetkal s žádnými výhradami ke své práci až nyní. Čeho konkrétně se tlaky, které cítil, týkaly, a kdo na něj tlačil, nechtěl bývalý místopředseda dále komentovat.
Antimonopolní úřad prý nechtěl nákup vlaků od Siemensu blokovat
Ze zdrojů MF DNES se však mohlo jednat o moment, kdy antimonopolní úřad vydal předběžné opatření, které ČD zakázalo až do konečného vyšetření koupit šestnáct jednotek Railjet od společnosti Siemens za téměř pět miliard korun. Tlaky měly jít přímo ze strany předsedy úřadu Petra Rafaje.
Rafaj podle zdrojů nechtěl, aby takové opatření v prvostupňovém rozhodování vzniklo. Předseda ÚOHS však odvolání Rudoleckého v této souvislosti rezolutně popřel. "Odvolání vůbec nesouvisí s celou kauzou Českých drah," sdělil MF DNES.
Antimonopolní úřad zakázal ČD nakoupit vlaky poté, co se na něj obrátila společnost Škoda Transportation s tím, že je schopna podobné vlaky dodat drahám levněji.
ÚOHS nyní šetří, zda to tak skutečně je. Škoda totiž antimonopolním úředníkům odmítla dodat konkrétní informace o vlacích, jaké mohou ČD nabídnout, s tím, že to není pro jejich rozhodování ze zákona nutné. Vlaky, které hodlá nabízet, ukázala jen na powerpointových prezentacích. Podle svého svého dřívějšího vyjádření je vagony schopna dodat drahám do 18 až 24 měsíců. Na nové lokomotivy od Škody ale dráhy čekají už sedm let.