Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Platy řidičů kamionů se už blíží těm německým, tvrdí šéf C. S. Cargo

  18:33
Největší kamionový dopravce v zemi C. S. Cargo zažil před krizí divokou expanzi, která firmu nakonec poslala téměř ke krachu. Teď naopak roste jako celý trh. „Narážíme ale na limity v podobě nedostatku řidičů. Kamionů můžeme mít více, ale nemáme do nich lidi,“ říká šéf C. S. Cargo Aleš Willert.
Šéf C. S. Cargo Aleš Willert.

Šéf C. S. Cargo Aleš Willert. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Čísla za obor ukazují loni poměrně velký růst, pokračuje i letos?
Minulý rok byl pozitivní, byla vidět rostoucí poptávka, rozjela se spousta projektů, jejichž start se několik let odkládal. Jsou ale velké rozdíly v segmentech: například rychloobrátkové zboží rostlo podstatně pomaleji než dodávky pro automobilový průmysl. Letos zatím růst pokračuje, i když začátkem roku není tak rychlý jako loni.

C. S. Cargo v minulosti v zahraničí zakládalo spousty poboček. Pomýšlíte znovu na expanzi?
Jdeme teď cestou organického růstu, držíme se toho, co umíme. Postupně můžeme doplnit naše podnikání o další firmy či činnosti, když bude příležitost. V minulosti jsme totiž řadu zahraničních poboček museli zavřít. Potvrdilo se, že není jednoduché začínat z nuly na cizím trhu. Teď jsme kromě Česka v Polsku a na Slovensku a s oběma pobočkami jsme spokojeni. Navíc jednáme o akvizici ve Slovinsku, ale nic není uzavřeno.

Aleš Willert (44)

Vystudoval Provozně-ekonomickou fakultu Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a celý profesní život se pohybuje v oboru dopravy a logistiky.

Řídil firmu Milktrans, přední českou dopravní společnost zabývající se přepravou rychloobrátkového zboží. V letech 2006 až 2009 byl provozním ředitelem logistické společnosti ESA.

V přepravní společnosti C. S. Cargo působí od roku 2010, v dubnu roku 2012 byl jmenován generálním ředitelem. Hovoří německy a anglicky, sportuje, cestuje a zajímá se o moderní technologie.

Projevila se minulá krize na počtech dopravců a konkurenci? Dlouhodobě si dopravci stěžují na nízké ceny.
Dvacet let se uklidňujeme, že se trh vyčistí, ale stále k tomu nedošlo. V oboru je extrémní konkurence, většina vozidel je v Česku ve vlastnictví drobných dopravců maximálně s pěti kamiony. Ale díky růstu poptávky dochází přece jen k pomalému cenovému narovnání.

Jak se do hospodaření promítají ceny nafty?
Přímo prakticky nijak. Už je běžné, že součástí smluv se zákazníky jsou naftové doložky a podle aktuální ceny nafty se vypočítává cena přepravy. Dříve nafta tvořila běžně přes 40 procent nákladů, dnes je podíl kolem 30 procent. Myslím, že to je férové řešení pro obě strany.

V Česku jste největším dopravcem s 500 kamiony, bude se jejich počet zásadně měnit?
V praxi využíváme ještě větší počet kamionů u externích dopravců. V minulosti poměr tržeb vlastních kamionů a externích dopravců byl 85 ku 15. Nyní je podíl zhruba půl na půl a u toho chceme zůstat. Nerozšiřujeme vlastní flotilu, rosteme přes externí dopravce.

Ženy za volantem kamionu potkáte takřka všude. Přepravci si je chválí

Skloňovaným problémem je nedostatek řidičů. Jak ho řešíte?
V Česku není mnoho volných řidičů, takže nezbývá nic jiného než hledat v jiných zemích. Máme relativně dost řidičů z Bulharska a Rumunska, několik skupinek řidičů pochází ze třetích zemí včetně Asie. Zkušenosti jsou zatím dobré, ale získat pro ně pracovní povolení je složité.

Na hlavní stránce firemního webu lákáte ženy, ať jdou jezdit k vám. Jaké s nimi máte zkušenosti?
Zkušenosti se ženami máme velmi pozitivní. Práce řidiče už dávno není pouze mužskou záležitostí. Kamiony jsou čím dál modernější a jejich řízení je snazší, přibývá naopak hodně administrativy. Hlásí se k nám ženy, které buď ještě nemají děti, nebo už je mají dospělé. Nemají tedy problém jezdit mezinárodní kamionovou dopravu a být celý týden pryč.

Ze strany řidičů je slyšet kritika, že tuzemští dopravci platí málo, a proto řidiči odcházejí do ciziny. O kolik jste jim zvýšili mzdy?
Jen za loňský rok v průměru o devět až jedenáct procent. Myslím, že se pomalu platy u nás a v Německu přibližují, i s dietami si běžně řidič u nás vyjezdí kolem 45 tisíc čistého za měsíc. Přesto je problém lidi sehnat, všeobecně klesá ochota pracovat mimo domov.

Uvádět mzdu i s dietami ale není zrovna vypovídající...
To si nemyslím, v našem oboru je to běžné. Udávat mzdu řidiče kamionu včetně diet je zvykem nejen v Česku, ale i v dalších zemích střední a východní Evropy. Je to pozůstatek z dob minulých. V zemích bývalého východního bloku se to stále tak uvádí a Česká republika v tomto ohledu není výjimkou.

Nevyřeší problém samořiditelné kamiony, které se už testují?
Nám dopravcům by se to pochopitelně líbilo, ale čeká nás ještě dlouhá cesta. Technologicky je řešení prakticky hotové, ale výrobci se potýkají s právním omezením a společenským vnímáním. Společnost na to ještě není připravená.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Předat farmu potomkům má být snazší, s návrhem po letech přichází nový náměstek

27. dubna 2024

Před dvěma lety slíbil tehdejší ministr zemědělství Zdeněk Nekula, že připraví pro rodinné farmy...

Konec minikečupů i ovoce v plastu. EU chce snížit množství odpadů

27. dubna 2024

Premium Evropská unie v boji za co nejmenší množství odpadu zakáže minibalení majonéz, šamponů nebo...

Úspěšný zubař prodává „ražený český dějepis“, mince už vynesly 155 milionů

26. dubna 2024  22:04

V Praze se v pátek vydražila část celoživotní numismatické sbírky Václava Bruny. Vyšla na 6,15...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...