Od letošního jara je jedním z nejvlivnějších českých manažerů - šéfuje totiž společnosti ČEZ, která promlouvá do každodenního života českých domácností i firem.
Elektřinu od ČEZ má 3,4 milionu zákazníků. Z deseti českých odběratelů zásobuje konkurence jen čtyři. Firma loni utržila 84 miliard korun, větší balík peněz za své výrobky získala jen mladoboleslavská Škoda Auto.
Do ČEZ přestoupil Martin Roman po svém čtyřletém angažmá v plzeňských strojírnách Škoda. Z firmy se soukromým majitelem se dostal do čela podniku, který ovládá stát a do jehož chodu rádi mluví politici.
"Pochopitelně mi teď více času zabere komunikace s představiteli státu, je to jiné prostředí než v soukromém podniku. Ale my musíme aktivně komunikovat i s investory, kteří u nás mají svoje akcie," říká Martin Roman.
Jak citlivá jsou rozhodnutí "jeho" firmy, poznal koncem letošního léta, když ČEZ oznámil výrazné zdražení elektřiny. Sám premiér Stanislav Gross se u Romana dotazoval na jeho plány s cenami elektřiny. ČEZ nakonec zvýšil ceny o poznání méně, než zamýšlel.
Intervenci premiéra zástupci firmy potvrdili, důvody pro snížení ceny však podle nich byly jinde. "Ceny rostly nakonec méně proto, že o naši elektřinu byl zájem. To způsobilo pokles růstu. Podobně se situace vyvíjela i loni," uvedl mluvčí firmy Ladislav Kříž.
Lidé, kteří dnešního šéfa plzeňské Škody poznali, tvrdí, že jednou z jeho hlavních deviz je schopnost vytvořit velmi dobrý manažerský tým. "Přivedl do Škodovky špičkové manažery a podnik se odpoutal od minulých problémů," uvedl Petr Pudil z představenstva Appianu, který plzeňskou firmu vlastní.
"Nesmíte hledět na to, zda je člověk pod vámi lepší než vy a že vás třeba přeroste. Musíte ho špičkově zaplatit a motivovat. Já jsem do Škody přetáhl manažery velkých západních firem a kromě zvýšení platu jsem jim nabídl možnost dělat na ojedinělém projektu, ke kterému se už nikdy nemusí dostat," řekl k tomu Roman.
Podobně postupoval i v ČEZ. Z bývalého vedení zůstal jen firemní stratég Petr Vobořil, ostatní vrcholné posty obsadili noví lidé. Asi největším úlovkem byl Alan Svoboda, který přišel z lukrativního postu v poradenské firmě McKinsey.
Romanovi podřízení se shodují v tom, že umí motivovat lidi a získat je na svou stranu. "Netrvá na tom, že jeho návrh je ten nejlepší. Umí přijmout lepší řešení od podřízeného. Podřízené umí dobře zaplatit, motivovat je. Ale také ve vhodnou chvíli dát najevo, že on je ve firmě ten silnější," říká jeden z lidí, kteří s Romanem denně pracují.
Jako řada jiných špičkových manažerů tráví většinu času mimo domov. Zvlášť když kvůli snaze firmy proniknout na nové trhy čím dál častěji cestuje do zahraničí.