Jak se jezdí se sypačem na Božím Daru.

Jak se jezdí se sypačem na Božím Daru. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Na silnice míří sůl za stovky milionů. Letošek bude rekordně drahý

  • 47
Silničáři letos sypou v rekordním tempu. Sníh, který napadl v neděli, si vyžádal nejvyšší spotřebu soli během letošní zimy za jediný den. Posypová sůl ale ničí životní prostředí. Ani alternativy však nejsou nezávadné, navíc stojí podstatně víc.

„Enormní nasazení našich lidí včetně dalších spolupracujících společností, rekordní množství soli a nejvíce najetých kilometrů našich radlic dokázalo zabránit zásadním dopravním komplikacím při tomto mimořádném sněhovém přívalu. Všem zaměstnancům za to patří velký dík,“ popisuje nedělní situaci na silnicích generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. 

Spotřeba soli bude tak letos vysoká. Jen samotná Střediska správy a údržby dálnic (SSÚD) zatím spotřebovala 31 tisíc tun. Loni to bylo 23 tisíc za celou sezonu. 

Během rekordní neděle spotřebovalo ŘSD téměř 2000 tun soli a nasadili 290 sypačů a 430 sněhových radlic. Pokud se takové dny budou v příštích dnech opakovat, může to stát státní kasu dost peněz. V roce 2018 spotřebovali silničáři materiál v hodnotě téměř tři čtvrtě miliardy korun.

Největší finanční zátěží přitom nejsou jednotlivé SSÚD, ale především externí dodavatelé. Ti se starají o dálnice II. třídy a silnice I. třídy. V sezoně 2017/2018 spotřebovali 68 tisíc tun soli za 664 milionů korun.

Ani přes tvrdou práci silničářů nejsou všichni se sjízdností silnic spokojeni. Nedělní chumelenice zastihla například premiéra Andreje Babiše cestou na rozhovor v Blesku. „Já jsem jel k vám do studia a nevím, kde jsou ti silničáři,“ řekl v rozhovoru Babiš. Dodal, že na Ťokově místě by hned volal řediteli ŘSD Kroupovi s dotazem, kde má ty sypače.

Stromy zničila posypová sůl, v Hlučíně vymění celou alej

Posypová sůl je pro řidiče často záchranou, přírodu v okolí cest ovšem zabíjí. Dostane se navíc až do vzdálenosti několika stovek metrů od vozovky. Umírají kvůli ní stromy a ohrožuje život ve vodních tocích.

Alternativy existují, nicméně nejsou ideální. Jednou z nových technologií je skrápěná sůl, což je vodná směs soli, která snižuje její spotřebu a také čas nutný na odstranění ledu, informuje ekologická poradna Veronica.

Dále je možnost použít močovinu, která sice nemá negativní vliv na životní prostředí, vyvolává ale nechtěný růst vegetace. Navíc je podstatně dražší. Podobný problém je i s inertními (zdrsňovacími) materiály.