Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Reklamy lidé viděli, teď nakupují

  0:01
Nikdy v roce nejsou dospělí lidé tak snadným terčem pro televizní reklamu jako o vánočních svátcích, kdy u obrazovky stráví až pět hodin denně. V průměru o hodinu a půl déle než ve zbytku roku. Přesto v té době má většina firem své zásobníky s reklamou lákající zákazníky ke koupi právě jejich mobilních telefonů, elektroniky či pracích prášků značně vyprázdněné.

„I když stoupá doba strávená před televizí, inzerce ubývá. Zadavatelé reklamy žijí ve stereotypu, že lidé v té době již nenakupují,“ říká Štěpán Wolde ze společnosti ARBOmedia, která monitoruje reklamní trh.

Reklamní masáž začíná již v říjnu a listopadu a v prvním prosincovém týdnu pomalu odeznívá. „Je to naprosto logické. Když chcete vydat například knihu pro vánoční trh, musíte s ní přijít už v říjnu. V prosinci by už byla na prodej příliš krátká doba,“ soudí šéfredaktor časopisu Strategie Vladimír Bystrov.

Reklamní kampaně mají zpožděný účinek a lidé na ně nereagují okamžitě. Aby reklama vyvolala v zákazníkovi „nákupní akci“, musí ji obvykle zhlédnout několikrát.

Loni firmy utratily za reklamu 14,8 miliardy korun, nejvíce, po třech miliardách, právě v říjnu a listopadu. V prosinci to bylo již o miliardu méně.

Podle reklamních odborníků lze očekávat obdobný vývoj i letos, kdy by se celoroční výdaje na reklamu měly přiblížit šestnácti miliardám korun.

Reklama o vánočních svátcích dostává jiný charakter, dominují spíše spoty zviditelňující jméno či značku firmy.

„V této době už jde firmám spíše o to, sdělit zákazníkům, že jsou slušné, že se na ně mohou spolehnout, že jim jsou vděčné za celoroční přízeň, prostě takové to teplo domova,“ říká Jiří Mikeš z Asociace reklamních agentur.

Naopak v listopadovém období vrcholících kampaní je nutné lidi přesvědčovat k nákupům. „Stal se z toho svátek konzumu. Tendence je kupovat dražší věci, proto jsou reklamy typu „melouny se valí do Čech“.

Lidé jsou nažhavení k nakupování, i kdyby se měli zadlužovat. Už jde o to, že nechtějí pouze udělat radost, ale také se vytáhnout, co kdo komu dal. Tomu odpovídá i reklama,“ dodává Mikeš.

Za reklamu v Česku nejvíce utrácejí potravinářské firmy, z jejichž rozpočtů teče kolem čtyřiceti procent veškerých peněz utracených za reklamu v televizi, tisku i venkovní reklamu.

Loni například firma Danone utratila - podle společnosti ARBOmedia - 1,38 miliardy korun, což bylo deset procent veškerých výdajů do reklamy v Česku.

Za potravinářskými firmami následují výrobci léků, kosmetiky, čisticích prostředků a tradičně se na prvních příčkách drží mobilní operátoři Eurotel, RadioMobil a Český Mobil.

O letošních svátcích bude situace obdobná: největší zájem je o časy, kdy se v televizi vysílají pohádky, komedie a další filmy, které mají image Vánoc.

„Kolem Vánoc je zájem hlavně o sponzoring pořadů. Firmy cítí, že má pro ně hodnotu být třeba sponzorem pohádky Tři oříšky pro Popelku,“ konstatoval Wolde. Podle něj projevují zájem o sponzoring především velké instituce, jako jsou například Český Telecom, ČEZ a další.

Podle reklamních expertů je určitou prestižní záležitostí mít poslední a první reklamu v roce.

„Dovedu si představit, že prodejci reklamy to jako prestižní věc svým klientům prezentují, ale je to spíše psychologický argument. Jsem kritický k tomu, že by to divák nějak vnímal,“ soudí Bystrov.

Autoři:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

Plynu v Evropě vládne Equinor. Jednu závislost jsme vyměnili za jinou, sílí hlasy

13. května 2024

Klíčovým dodavatelem plynu pro evropské odběratele se stala norská společnost Equinor, v pozici...

Nizozemští pronajímatelé zvyšovali nájmy neoprávněně, miliardy nejspíš vrátí

13. května 2024

Pronajímatelé nemovitostí v Nizozemsku možná budou muset vrátit nájemníkům celkem až 6,4 miliardy...

Cena kakaa konečně klesá. Klíčoví pěstitelé i obchodníci očekávají deště

13. května 2024  16:04

Futures kontrakty na kakao zaznamenaly největší pokles cen za poslední týden. Při pondělním...

Doosan investuje v Česku další tři miliardy, chce vyrobit turbínu pro Dukovany

13. května 2024  14:41

Jihokorejská společnost Doosan Enerbility přesouvá do Plzně klíčová know-how v oblasti výroby...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...