Reklama „Chyťte ho“ s Janem Krausem chytila neočekávaný počet zákazníků.

Reklama „Chyťte ho“ s Janem Krausem chytila neočekávaný počet zákazníků. | foto: Michal Žák, iDNES.cz

Reklamní cenu si odnesla Kofola i internet s Krausem

  • 8
Ve čtvrtek se rozdávaly ceny za nejúčinnější kampaně Effie 2006. Hlavní ceny si odnesly reklamy na Kofolu, Renault, rychlý internet s Janem Krausem a kampaň za bezpečnost silničního provozu s Liběnou Hlinkovou, vdovou po zemřelém hokejovém trenérovi Ivanu Hlinkovi.

Jednou ročně dostanou reklamní agentury do ruky pádný argument pro inzerenty, proč za reklamu utrácet peníze. Přitom nemusí jít vždy o miliony, i dobrý nápad, který je levný, umí zvýšit obrat.

Effie 2006 oceňovala, jak svým nápadem pomohly reklamní agentury přitáhnout nové klienty, zvednout prodej, zviditelnit značku nebo i zpomalit řidiče.

Soutěž letos podesáté pořádala Asociace komunikačních agentur (AKA). V tomto ročníku se vybíralo z kampaní proběhnuvších od ledna 2005 do června 2006. Šlo o 73 kampaní přihlášených 21 agenturami ve čtyřech kategoriích: rychloobrátkové zboží, zboží dlouhodobé spotřeby, služby a sociální a ekologický marketing.

Kofola ovládla 27 % trhu
Největší konkurence byla mezi rychloobrátkovým zbožím, na které jde tradičně nejvíce peněz určených pro reklamu. Soutěžilo tak například Maggi, nelepící se těstoviny Panzani, Becherovka, piva Kozel a Bernard, sýrové omáčky a další.

Vítězná kampaň na Kofolu, "Když ji miluješ, není co řešit", je spolu s předešlým vánočním prasátkem a nudapláží pojmem, který se zapsal do českého marketingu. Značka známá z dob socialismu procitla s minimem prostředků natolik, že už ovládla 27 procent trhu s kolou.

"Prvních pět let nového tisíciletí dopadlo pro Kofolu nad očekávání dobře. Lokální značce se na stagnujícím trhu podařilo získat stejný podíl, jakým se dosud mohl pyšnit jen globální lídr (Coca-Cola). To všechno bez změny cenové politiky a s podstatně nižšími mediálními náklady," popisuje Slavo Marušinec z reklamní agentury Kaspen.

Renault se stal jedničkou, Kraus pomohl O2
To, že auta jezdí nejen na benzin, ale i na reklamu, dokázala agentura Publicis s kampaní pro Renault.

"Komplexní, průběžná komunikace přispěla k tomu, že se Renault v roce 2005 znovu stal v ČR dovozcem číslo jedna. Proti předchozímu roku prodal o 2795 osobních aut více, čímž zároveň zvýšil svůj tržní podíl o 42 procent, aniž navýšil ve srovnání s konkurencí svoje mediální výdaje," ocenila porota reklamu v kategorii zboží dlouhodobé spotřeby.

V porotě zasedli lidé z marketingu a reklamní branže. Další dvě ze čtyř zlatých cen udělili kampaním, kterým výrazně pomohly osobnosti, které se v nich objevily.

Herec a moderátor Jan Kraus podpořil 4x rychlejší Internet Expres nynější Telefóniky O2 v kampani "Chyťte ho" tak, že prodej překvapil i samotnou firmu. Za dva měsíce se prodalo téměř 67 tisíc připojení, to je o třetinu nad plán. Zároveň 35 procent z těch, kdo službu nemají, v průzkumu uvedlo, že chtějí Internet Expres vyzkoušet.

Osudová kampaň
Druhou osobností, která si určitě nikdy nepředstavovala, že bude bodovat v kampani, je Liběna Hlinková, jejíž manžel zemřel při tragické autonehodě v roce 2004. Její osamělý pohled od štědrovečerního stolu z billboardů i tisku zaregistrovali i neřidiči.

"Kampaň se zasloužila o to, že poprvé od roku 1990 se ve dvou po sobě jdoucích letech potvrdil pokles úmrtí a těžkých zranění při dopravních nehodách. Citově působivé vystoupení Liběny Hlinkové mělo i velký mediální ohlas a přispělo k zapamatovatelnosti, ale i k pozitivnímu účinku kampaně," uvedla agentura Euro RSCG v přihlášce.