Reklamace se stávají průhlednějšími

- Případy neoprávněného odčerpání i několika tisíc korun za telefonní hovory přetrvávají. "Ze sporožirového účtu mi Telecom odčerpal přes dvanáct tisíc korun, i když většinou můj měsíční účet nepřekročil pět set korun. V té době jsem byla dlouhodobě s dětmi doma, měla telefonní hovory pod kontrolou a přesně věděla, že jsme takovou sumu nemohli protelefonovat," říká Lenka Loudová, která má s reklamacemi výše telefonních hovorů neblahé zkušenosti.
"Následovalo nekonečné reklamační řízení, kdy jsme museli dokazovat, že jsme opravdu takovou částku neprovolali. Ani Telecom však nebyl schopen doložit konkrétně skutečně provolané hovory. 'Zachránila' nás vytrvalost, se kterou jsme se odvolávali až k Českému telekomunikačnímu úřadu (ČTÚ) a skutečnost, že telefonní ústředna v našem domě byla bez problému přístupná všem příchozím. Finanční satisfakce za nejméně čtyři měsíce odložených jedenáct a půl tisíce korun jsme se sice nedočkali, ale poučili jsme se a nechali zablokovat automatické platby ze sporožira na pět set korun, aby se to již nemohlo opakovat."
S podobnými případy přicházejí na reklamační oddělení monopolního telefonního operátora každý měsíc desítky osob. Reklamační řízení se naštěstí postupně zjednodušuje. Digitální telefonní ústředny, které SPT Telecom instaluje, totiž umějí zobrazit všechny uskutečněné hovory, a dokazování je proto snazší.
Některé komplikace však přetrvávají. Reklamaci může podat pouze člověk, na kterého je telefon veden, a to do patnácti kalendářních dnů po obdržení účtu. Nepřesahuje-li sporná částka pět set korun, je podmínkou i řádné uhrazení účtu v době splatnosti.
Když Telecom reklamaci nevyhoví, může se člověk odvolat proti jeho rozhodnutí k Českému telekomunikačnímu úřadu, který jako nezávislý regulátor je konečnou instancí pro rozhodnutí.
Pokud účet není do dne splatnosti zaplacen a Telecom neuzná odklad platby, musí majitel telefonní přípojky počítat s příplatkem 42 korun za zaslání upomínky. Po uplynutí dalšího měsíce zasílá Telecom majiteli stanice druhou upomínku. Nereaguje-li majitel stanice ani na ni, odpojí monopolní provozovatel pevných linek stanici od sítě. V hlavním městě k němu pracovníci Telecomu přistupují zhruba po půlročním čekání na uhrazení účtu.
Znovuzapojení následuje až po uhrazení všech dluhů nebo po uzavření splátkového kalendáře. Obnovení přerušovaného tónu ve sluchátku přijde na 840 korun.