Slevy už nejsou tolik atraktivní jako dřív.

Slevy už nejsou tolik atraktivní jako dřív. | foto: Robert Rambousek, MF DNES

Problematické 99procentní slevy

  • 4
Sezonní výprodej! Slevy 10 až 99 procent! hlásají velké oranžové poutače na prodejnách Gigasportu, jednoho z největších sportovních řetězců v zemi. S nejvyšší slevou je k mání "neobyčejné" zboží a najít ho je docela kumšt.

MF DNES prošla tři prodejny sportovního zboží z celkových devíti, v Praze a v Hradci Králové. Výsledek byl všude velmi podobný. Mezi nezlevněným zbožím stojí věšáček se zbožím s 10procentní slevou, tu s 20procentní, tu s 50-, 60- či 70procentní.

Sladká odměna se choulí většinou až na konci obchodu. Konečně sleva 99 procent. V Hradci Králové byla v takto označkovaném koši jedna videokazeta "Trénink brankáře s Antonínem Kinským: Práce dolních končetin".

Udávaná sleva stáhla cenu ze 499 na čtyři koruny. V dalších prodejnách byla nabídka jiná. V jednom případě se za korunu prodával svítící oranžový nátělník připomínající výstražnou vestu pro řidiče, jinak zvaný "rozlišovací dres".

Na ramínku visela se slevou ze 129 na jednu korunu hned dvě tílka a vedle ještě dvoje šortky za čtyři koruny. V další prodejně už byla k mání za korunu tři tílka, oranžová a červená.

Loni se nedařilo
O kus dále to samé tílko, ale ve žluté bylo zlevněno jen na 69 korun. "Jestliže mají skutečně dva druhy zboží se slevou 99 procent, tak myslím, že to je na české poměry mimořádně poctivé," říká s nadsázkou právník Filip Winter zabývající se reklamním právem.

Gigasport se k tomu, jestli považuje takovou nabídku za dostatečnou, když láká na slevy až 99 procent, během čtyř dnů nevyjádřil. Ze sportovních řetězců přišel Gigasport se slevami jako první.

Loni se mu moc nedařilo, tržby klesly o deset milionů na 818 milionů a byl už druhý rok ve ztrátě. Firma to odůvodnila zavřením ztrátové prodejny v centru Prahy a počasím v Evropě.

Nebožtíkův poprask
Svou slevovou akcí Gigasport naštval ostatní prodejce. Podle informací MF DNES si konkurenti objížděli prodejny a kontrolovali, zda takové slevy skutečně mají. Teď zvažují, zda podat stížnost. Oficiálně se však vyjádřit nechtějí.

Obchodní inspekce zatím nic neobdržela. Příběh v Gigasportu ukazuje, že zákazník si musí dávat pozor, když už se nechá na nějakou slevu nalákat.

Naposledy velký poprask způsobil dnes už "nebožtík" Carrefour, když před dvěma lety lákal až na 95procentní slevy na některé zboží. Ale to pak v prodejně lidé nenašli, protože ho bylo jen pár kusů.

Chystá se tvrdší zákon
Do věci se tehdy vložili politici, že zákon regulující reklamu na výprodeje zpřísní, ale jejich iniciativa nakonec dost vyměkla. Zákon je dodnes neurčitý.

"Není dáno, kolik musí obchodník zboží se slevou mít. Stížnosti sice chodí, ale je to neprůkazné," říká jeden z úředníků.

"Nynější zákon připravený v reakci na jeden nepovedený výprodej se neosvědčuje. Daleko větší význam má rostoucí zkušenost zákazníků, která působí, že letákům s výprodeji už nikdo nevěří," říká advokát Winter.

Chystá se změna zákona
A potvrzuje to i Česká obchodní inspekce. "Zákazníci už se nevrhají s nadšením na každou slevovou akci," míní mluvčí Miloslava Fléglová. Obchodníci jsou navíc mnohem opatrnější, alespoň do té míry, aby zákon neporušili.

Například Gigasport velké slevy inzeruje obecně jen na výlohách svých prodejen. V jeho letácích se až 99procentní sleva neobjevuje.

Ministerstvo průmyslu a obchodu nicméně chystá v návaznosti na tvrdší evropské právo i změnu českého zákona.

"Inzerování slev v rozsahu deset až 99 procent může být za jistých okolností v budoucnu považováno jako klamavá obchodní praktika a postihováno tomu odpovídající sankcí," říká za úřad Adriana Rajmová z tiskového oddělení.