Běžně kolo vydrží 400 přistání, nyní asi 200.

Běžně kolo vydrží 400 přistání, nyní asi 200. | foto: Profimedia.cz

Problém Ruzyně: příliš drsná ranvej

  • 80
Mechanici Českých aerolinií, kteří mění pneumatiky u letadel, si v posledních týdnech mnoho klidu neužili. Gumy musí vyměnit mnohem častěji, než je obvyklé. "Za den je to pět až sedm kol, což je nezvykle vysoké číslo. Začínáme si připadat už jako ve Formuli 1," říká jeden z nich.

Příval práce způsobuje nový povrch hlavní přistávací dráhy na ruzyňském letišti.  Pro pneumatiky je příliš hrubý, a tak se rychleji opotřebovávají. Ta si svým povrchem nyní získala v oboru přezdívku „struhadlo“.  Ale na druhou stranu je přistání na hrubším povrchu bezpečnější.

"Zaznamenali jsme nutnost častější výměny pneumatik, nárůst je zhruba dvojnásobný,“ řekla mluvčí Českých aerolinií Daniela Hupáková. Potíže potvrzuje i SkyEurope.

"„U letadel, která létají z Prahy, je opotřebení pneumatik zhruba o čtyřicet procent větší než v jiných základnách,“ řekl mluvčí SkyEurope Jan Čamek.

V praxi to znamená, že běžně kolo u letadla vydrží zhruba 400 přistání, teď se musí měnit už po 200. "Už ten problém s letištěm řešíme,“ dodala Hupáková.

Drsná ranvej, málo pneumatik
Letecké společnosti mají navíc další problém: v Asii vyhořel jeden z výrobců pneumatik, a je jich tak nedostatek.

Pro aerolinky je přitom výměna dost drahá: jedno pneumatika stojí kolem 1700 dolarů, tedy přes 35 tisíc korun.

Podle mluvčí Letiště Praha Evy Krejčí je speciální protiskluzový povrch, který je na dráze od dubna, skutečně hrubší, než býval.

Postupně by se měla přistáváním „obrousit“ a být hladší.

"Vrstva tam musí být, aby bylo přistání bezpečné. Splňuje všechny mezinárodní normy,“ vysvětlila Krejčí.

Speciální protiskluzová vrstva se mění na letišti jednou za dva až tři roky, po každé zimě dochází k odstranění gumy, která po letadlech při přistávání zůstává.

Jen pár týdnů po výměně povrchu se objevily na dráze i další problémy: část protiskluzové úpravy na některých místech zmizela.  Kvůli tomu byla dráha na počátku týdne mimořádně uzavřena a letadla musela do středečního odpoledne startovat z vedlejší dráhy. - více zde