Potraviny v regálech řetězců pod názvy jako Euro Shopper, Albert Quality, Clever, Tesco Value nebo K-Classic mají jedno společné. Jsou levnější alternativou výrobků, které firmy často nabízejí pod vlastní značkou.
Například výrobce uzenin Krahulík vyrábí pro Lidl 17 produktů, které se exportují do pěti zemí pod privátní značkou Pikok a Baroni. Na jeho celkovém exportu se tyto značky loni podílely 16 procenty a firma předpokládá letos další nárůst. "Otevírají se další zahraniční destinace, naposledy například Maďarsko. Každý rok se přidává další země," řekl iDNES.cz generální ředitel uzenářské firmy Krahulík Jan Kopečný.
Přehled nového akčního zbožíAktuální akční nabídku českých hypermarketů a supermarketů si prohlédněte snadno na AkcniCeny.cz |
Pro české výrobce jsou korporátní značky branou na zahraniční trhy, kde tuzemské výrobky neznají. Zatímco české firmy v roce 2010 vyexportovaly přes Lidl zboží za 2,5 miliardy, o rok později to bylo už 2,8 miliardy a loni 3,1 miliardy korun.
Lidl, který patří k cenově nejagresivnějším hráčům na trhu a svou obchodní politiku od začátku staví na privátních značkách, se netají tím, že tvoří už přes 80 procent celkového sortimentu. Ostatní řetězce tak sdílné nejsou a většinu čísel drží v tajnosti.
"Sortiment privátních značek se neustále rozvíjí," říká neurčitě mluvčí Kaufland Michael Šperl a další řetězce přitakávají. Kaufland se snaží nabízet v každém segmentu alespoň jednu alternativu vlastní a levnější značky, v současnosti je v regálech jeho prodejen přes 1 500 výrobků ušitých na míru. Vedle potravin pod vlastní značkou prodává třeba i prací prášek nebo krmivo pro kočky.
Zájem je o mléčné výrobky i konzervovanou zeleninu
Lidl letákNakupujete rádi v prodejnách Lidl? Aktuální leták Lidl a všechny nejlepší nabídky z letáků vždy najdete na AkčníCeny.cz. S námi najdete i nejbližší prodejny Lidl. |
Růst prodejů hlásí i Albert. "Největší nárůst je v sektoru mléčných výrobků, vajec, pečiva, masa, ovoce a zeleniny," sdělila mluvčí společnosti Ahold Judita Urbánková. Dodala, že výrobky vlastních značek Albertu dodává kolem 450 společností z Česka.
Prodejnám Tesco nejvíce roste konzervovaná zelenina a privátní řada Pravá chuť, která staví na domácích recepturách a kvalitnějších přírodních surovinách. Nabídka zboží přibývá i v nealku a kosmetice. "Privátní značky tvoří v jednotlivých segmentech až desítky procent prodaného objemu," uvedl mluvčí Tesco Jiří Mareček. Vlastní značky vyrábí pro tento řetězec přes padesát tuzemských firem.