Během minulého týdne nechali lidé ve velkých obchodech asi 2,5 miliardy korun. Ilustrační foto

Během minulého týdne nechali lidé ve velkých obchodech asi 2,5 miliardy korun. Ilustrační foto | foto: Otakar Grusser, MF DNES

Předvánoční nákupní horečka vrcholí

  • 30
Ačkoliv obchodníci začínají s vánoční reklamní kampaní rok od roku dřív a letos se jesličky a vánoční ozdoby v mnoha prodejnách objevily už v polovině října, český zákazník je vůči takovým praktikám imunní. Vánoční nákupy nechává většina lidí na poslední chvíli.

"Dárky nakupuji jenom kvůli tradici," říká Miroslav Houha z Pardubic.

"Vyrážím na nákup vždycky až 23. prosince a popadnu první, co mě zaujme. Vím, že kupuji úplné zbytečnosti," krčí rameny.

Během minulého týdne nechali lidé ve velkých obchodech asi 2,5 miliardy korun. Nákupní horečka, fronty v uličkách a u pokladen přitom vrcholí až nyní.

"Hodně zákazníků pořizuje na Vánoce všechno najednou v těchto dnech. V obchodech je rušno dokonce i do dvou, do tří hodin v noci," uvedla včera mluvčí hypermarketů Tesco Jana Matoušková.

Počet lidí i peněz, které v obchodě nechají, se proti listopadu zdvojnásobil. Kateřina Černá ze společnosti Ahold dodává, že tržby za poslední "zlatý" víkend v obchodech Hypernova a Albert, jež patří do této sítě, byly skoro o třetinu vyšší než o víkendu předchozím.

Téměř všichni obchodníci proto prodlužují prodejní doby. "Prodejny Hypernova prodloužily otvírací dobu o dvě hodiny. Velké  mají až do 23. prosince otevřeno do půlnoci, ty menší do deseti večer," říká Černá.

V Tesku rozšiřují čtyřiadvacetihodinový provoz, na Štědrý den bude otevřeno i odpoledne. O hodinu později než obvykle, tedy v devět večer, zavírají do 23. prosince prodejny Ikea.

Obchodníci ujišťují, že by se prakticky nikomu nemělo stát, že vyhlédnuté zboží těsně před Vánocemi nedostane. Přesto občas v regálech některý z hitů letošních Vánoc chybí, týká se to například některých typů televizorů nebo hudebních přehrávačů iPod.

Z pultů v hypermarketech, které nasadily nižší ceny než knihkupci, občas zmizí poslední díl knihy o Harrym Potterovi.

"Občas někde není k dostání, ale je to jen otázka, jak rychle stíháme zboží doplňovat. A na to teď máme posily," říká Jana Matoušková z Teska.

V prodejnách Ikea jde nejvíc na odbyt nábytek a doplňky, známé z reality show VyVolení. Červené povlečení, červená kuchyně a hlavně slavné houpací křeslo.

"Lidé se ptají, kde máme Vladkovo křeslo," říká ředitelka brněnské Ikey Lotta Good.

Častým dárkem je elektronika, žádané jsou televize s plochými obrazovkami. Dále hračky a nosiče s filmy, hudbou a počítačovými hrami. Lidé také ve velkém kupují drahý alkohol.

"Hodně berou drahá vína včetně ledových a slámových," podotýká Markéta Světlíková z Makra.

Mnohé řetězce už v předvánočním období nasadily slevy na sezonní zboží. Ahold zlevnil řadu hraček, vánoční kolekce tu lze už nyní pořídit za polovic původní ceny. 

"Na Ústecku začaly slevy už v listopadu, skončí 24. prosince nebo po vyprodání zásob. Týkají se hraček, elektroniky nebo oblečení. Sleva se pohybuje kolem patnácti procent u potravin, u oblečení i hraček až kolem třiceti procent," hlásí zpravodaj MFDNES.

Zákazník se zběsilému nakupování v předvánočním čase většinou není schopen bránit.

"Lidé chtějí ukázat před sousedy, že nakoupili co nejvíc drahých dárků. Masírují je reklamy i zaručeně výhodné půjčky. Utratí spousty peněz a často nakoupí něco, co nepotřebují," říká psycholog Jiří Knoll.