Posunem hodin se už nic neušetří

  • 35
Od neděle nebudou muset auta svítit, noci se zkrátí a slunce bude svítit déle. Posunem ručiček na hodinkách se však dnes už tolik neušetří. "Dnes již nemá letní čas na spotřebu elektřiny takový vliv jako před rokem 1989," říká mluvčí společnosti ČEZ Ladislav Kříž.

"Dříve se díky se díky němu ušetřilo 0,4 procenta roční spotřeby," dodává Kříž. 

"Důvod je ten, že se vyrovnala spotřeba elektřiny v průběhu dní i jednotlivých ročních období." Ubylo výrobních provozů, kde se začínalo ráno v šest, a v zimním období tedy bylo nutné déle svítit.

První zpoždění, za které dráhy nemohou
Když přijede vlak o hodinu později, je po celé Evropě zvykem vrátit jízdné nebo příplatky. Dělají to i České dráhy. V noci ze soboty na neděli se však nic vracet nebude.

Kvůli přechodu na letní čas přijedou o hodinu později všechny noční vlaky. Například noční rychlík Pannonia, který jezdí z Bukurešti do Prahy, zastaví v Brně pět minut před druhou.

ČTĚTE TAKÉ:
V neděli se posune
čas o hodinu vpřed
Odjede však až ve tři hodiny devět minut místo svého pravidelného odjezdu devět minut po druhé hodině ráno. Přestože se celková doba jízdy nezmění, na informačních tabulích pražského hlavního nádraží v tu chvíli hodinové zpoždění naskočí.

"Vzniklé zpoždění v maximální výši šedesáti minut se v průběhu další jízdy může snížit," říká Pavel Tesař z Českých drah. Každoroční posun ručiček o hodinu vpřed se dotkne několika nočních rychlíků. "Všechny vlaky s pravidelným odjezdem mezi druhou a třetí hodinou vyjedou již podle nového času," říká Tesař, "tedy o šedesát minut později."

Z celkových téměř pěti milionů ročně vypravených vlaků devadesát procent dojede včas. Největšími hříšníky v nedodržování jízdního řádu byly vlaky EuroCity, které mají být výkladní skříní železnice.

Kdy se letos mění čas

• Zimní na letní 28. března: ve dvě hodiny se ručičky posunou na hodinu třetí

• Letní na zimní 31. října: ve tři hodiny se ručičky posunou na hodinu druhou

Pramen: sbírka zákonů