Test, který by měl podnikatelům pomoci, přináší zklamání. Ilustrační foto

Test, který by měl podnikatelům pomoci, přináší zklamání. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Podnikatel: CzechInvest radí nesrozumitelně

  • 25
Vládní agentura CzechInvest chce více pomáhat českým podnikatelům. Na svém webu jim proto nabídla test, pomocí kterého mohou zjistit, jak na tom jejich firma je. Podle podnikatele z Prahy je ale test nepoužitelný. Obsahuje totiž rady spíše velkým firmám, které takovou pomoc od vlády nepotřebují.

TESTY SI MŮŽETE VYZKOUŠET ZDE

"Hlavním posláním nového CzechInvestu je podpora konkurenceschopnosti českých podnikatelů," píše se na webu vládní agentury. Podnikatel Vladimír z Prahy 1, který se rozhodl služby CzechInvestu využít, však s tímto tvrzením nesouhlasí.

"Myslím si, že test není pro menší podnikatele a pro podnikatele, kteří nejsou poměrně dost znalí ekonomické teorie," hodnotí projekt agentury jednapadesátiletý obchodník s chemikáliemi.

"Nic praktického nebo využitelného v praxi, snad kromě výjimek, test nepřináší a v mnoha otázkách jen popisuje obecně známé skutečnosti," říká podnikatel.

Agentura ale s takovou kritikou nesouhlasí. Podle ní je webová autoporadna jen jednou z mnoha služeb, kterými se snaží pomáhat. Rozhodně se nesnaží nahrazovat poradenské firmy, která může každému podnikateli poskytovat rady ušité na míru.

"Na rozdíl od konzultantské společnosti tady podnikatel nic neplatí," uvedla mluvčí CzechInvestu Jana Víšková. Dodala, že systém není určen živnostníkům ani malým obchodním firmám, ale malým a středním výrobním podnikům.

"Každá firma, která chce konkurovat a je ve fázi růstu, si takové otázky dřív nebo později prostě musí položit," uvedla.

Vladimír byl zklamaný i z toho, že webové stránky, na kterých je test umístěn, se zobrazují jen špatně a někdy vůbec ne. "Očekával bych, že technické zabezpečení bude mít CzechInvest mnohem lepší," vysvětluje obchodník.

I to ale CzechInvest odmítl. "Statistiky přístupů i samotný ohlas podnikatelů ukazují, že dostupnost je velmi dobrá, na to dáváme velký pozor," uvedla Víšková.

Segmentujte, připravte si 4P.., radí CzechInvest
Test obsahuje otázky ze čtyř oblastí - marketingu, personalistiky, výroby a financování.

"Pro každou oblast jsme připravili sadu otázek, na které může podnikatel odpovědět přímo ze své kanceláře nebo z domova. Pokud odpoví alespoň na 80 procent dotazů v každé části, zobrazí se mu vyhodnocení testu," vysvětlil princip on-line testu šéf CzechInvestu Tomáš Hruda. Jeho zadání je ale podle Vladimíra nesrozumitelné.

To zřejmě pochopili i zástupci CzechInvestu. Proto otázky doplnili informacemi, na co že se to vlastně ptají. Ani to však drobnému podnikateli, který nestudoval ekonomii, odpovídání neulehčí. Stejně jako otázky jsou totiž i vysvětlivky prošpikovány termíny, jejichž význam laik nepochopí.

Například k otázce "Máte zpracovanou databázi zákazníků a sledujete chování zákazníka?" uvádí CzechInvest obrázek, který vypadá jako vytržený z učebnice marketingu pro experty.

"Řešení je v mnoha případech popsané teoretickými poučkami a hraběcími radami," říká k tomu Vladimír. "Kdo to nezná, je považován za ekonomického analfabeta, ale pro většinu menších podnikatelů je to k ničemu," poznamenal Vladimír.

Ani přes výhrady však podnikatel nechce nad testem zlomit hůl. "Pro větší firmy by mohl test sloužit jako test všeobecných ekonomických znalostí pro vedoucí pracovníky," říká obchodník.

Ukázky otázek z testu

Marketing
* Uvědomujete si podstatu a význam segmentace?
* Máte zpracovanou databázi zákazníků a sledujete chování zákazníka?
* Věnovala vaše firma čas přípravě marketingového mixu?
* Respektujete všechna hlediska segmentace?
* Zajišťujete systematicky přísun potřebných informací?
* Jsou vlastnosti vašich výrobků dobré?
* Nabízíte dostatečné druhy služeb spojené s funkcí výrobků?
* Připravujete inovaci výrobků? 

Personalistika
* Motivujete pracovníky k vyšším výkonům pomocí mzdových opatření?
* Jsou finanční stimuly převažující formou motivace pracovníků ve vaší organizaci?
* Pomáhá váš mzdový systém získávat a udržovat kvalifikované pracovníky?
* Je vztah mezi základní a pohyblivou složkou mzdy nastaven tak, aby motivoval pracovníka k nejvyššímu možnému výkonu?

Finance
* Představuje finanční řízení a rozhodování významnou roli v řízení vaší firmy?
* Máte stanoveny své finanční cíle?
* Znáte příčiny a důsledky rizik spojených s finančním řízením firmy?
* Dokážete včas a vhodným způsobem reagovat na finanční rizika, která jsou spojena s vaším podnikáním?
* Sledujete a vyhodnocujete vliv ekonomického prostředí, ve kterém se pohybujete?
* Uvědomujete si význam času ve finančním rozhodování?
* Snažíte se optimalizovat finanční strukturu vaší firmy?
* Je podíl mezi vlastním a cizím kapitálem vhodný vzhledem k předmětu vašeho podnikání?