Počítačové hry překonaly tržby kin

  • 11
Už dnes Američané utrácejí za počítačové hry více než za vstupenky do kina. A za pár let prý kybernetická zábava v USA překoná i tržby za hudbu a videokazety. Vášeň pro počítačové hry a videohry se rozmáhá v celém světě a propadá jí stále větší počet dospělých. Největší světová událost v oboru - veletrh E3 v Los Angeles minulý týden ukázala, že celé odvětví se proměňuje v jeden z nejpevnějších pilířů celého zábavního průmyslu.

Dospělí si hrají
Taxíky, metro a autobusy chrlily celý minulý týden před monumentální prosklenou bránu Convention Centra v Los Angeles tisíce lidí denně. Nad branou se rozprostírala obrovská reklama na připravovanou hru Age of Mythology. Nápis Electronic Entertainment Expo, zkráceně E3, tak zní označení největší světové výstavy elektronické zábavy.

Doba, kdy si na počítači hrály hlavně děti, je už dávno pryč. Ani na veletrhu se nehemžila žádná drobotina, většina návštěvníků byli dospělí. Odpovídá to průzkumům sdružení vydavatelů počítačových her IDSA o vývoji trhu. Hráčů, kteří mají více než 18 let, je plných 66 procent.

S rostoucím věkem příznivců přitéká více peněz a lidé v branži si mnou ruce. Jen v USA loni tržby celého odvětví stouply o 40 procent. Celosvětově dosáhly 6,35 miliardy dolarů, což je dvakrát více než před pěti lety . Odhady za Českou republiku jsou velmi hrubé a pohybují se kolem částky 500 milionů korun.

Nabídce dominují filmoví hrdinové
Návštěvníci veletrhu si letos museli víc než kdy jindy připadat jako na filmovém plátně. Po chodbách bloudili X-mani či zamračení mimozemšťané ze Star-Treku. Na projekčních obrazovkách, plakátech a u stánků bylo možné potkat další známé: hrdiny z Pána prstenů, z Hvězdných válek, Indiana Jonese, Jamese Bonda, Spidermana, Muže v černém a samozřejmě i mladého kouzelníka Harryho Pottera.

V mnoha případech jde o několikátá pokračování úspěšných her. Většina vydavatelů se totiž snaží držet osvědčených postupů a zajistit si jméno, na které by hráče nalákala.

Spolupráce funguje i na druhou stranu - poplatky za komerční využití autorských práv jsou dnes pro filmové tvůrce důležitějším zdrojem příjmů než samotné vstupenky.

Kdo je pánem monitorů?
Letošní ročník E3 mimo jiné jasně ukázal, že Češi jsou v odvětví elektronické zábavy hodně pozadu. Hrát hry na počítači už ve světě na rozdíl od tuzemska vůbec není v módě, takže mluvit o počítačových hrách vlastně není přesné. Hlavně v USA už dnes dominují takzvané konzole čili zařízení, která se připojí k televizi a hrají se na nich hry.

Nejpompéznější stánek má rozhodně Sony, jejíž konzole Playstation ovládají zábavu v milionech domácností. Pozadu nezůstává ani Microsoft s konzolí Xbox - a to jak svou prezentací, tak zejména masivní reklamní kampaní. Obrovskou plochu si pronajalo i Nintendo (firma, v níž se zrodili Pokémoni).

Za hry na konzole se loni ve světě utratilo 4,6 miliardy, tedy o půl miliardy více než v roce 2000. Naopak u her na počítače tržby mírně poklesly na 1,75 miliardy. Letos na E3 konzoloví giganti představili téměř tisíc her, což je mnohem víc než u titulů pro počítače.

Zatímco v USA má podle posledních odhadů herní konzoli 60 procent domácností, v Česku je situace úplně jiná a stále dominují počítače a pirátské kopie her. Až 95 procent her, které mají Češi dnes v počítačích, má podle některých odhadů nelegální původ.

Čechů na E3 přibývá
Mezi elitou počítačové zábavy se začíná objevovat stále více Čechů. Brněnská firma Altar Interactive letos přivezla jeden z očekávaných letošních hitů: počítačovou hru UFO: Aftermath, v níž se planeta Země brání mimozemšťanům.

Své zástupce mělo v Los Angeles také Bohemia Interactive Studio, které letos představilo přídavek k válečné hře Operation Flashpoint. Kromě něj je na E3 i vydavatelská společnost Cenega, která vedle uzavírání kontraktů na dovoz her vydává hororovou hru Nefandus.