Piráty silnic čeká zdražení pojistek

  • 75
Hazardérství některých českých řidičů a vzrůstající škody přiměly domácí pojišťovny k tomu, aby si lépe posvítily na největší piráty silnic. Na ně se vedle přísnějšího silničního zákona chystá nová metla.

Řidičům, kteří často způsobují dopravní nehody, se totiž příští rok prudce zdraží povinné ručení.  Budou platit až několikanásobek základní sazby.

"Půjde skutečně o násobky běžných sazeb," potvrdil šéf Kooperativy Vladimír Mráz.
To znamená, že například řidič Škody Felicia, který nyní zaplatí za povinné ručení kolem pěti tisíc korun ročně, by musel zaplatit třeba až trojnásobek.

Povinné ručení by u něho mohlo dosáhnout až patnácti tisíc korun. Přísný přístup k často bourajícím řidičům je už zcela běžný v západní Evropě, kde se také české pojišťovny inspirovaly. Například ve Francii, která má pětkrát více obyvatel než Česko, platí nejvyšší sazbu zhruba deset tisíc řidičů.

Před zdražením nebude úniku. Přestup k jiné pojišťovně nic nevyřeší.  Pojišťovny totiž chtějí do roka vzájemně propojit své databáze řidičů, aby věděly víc o historii klienta a delikventům mohly pojištění zdražit.

Kdo dnes často bourá, tomu většina pojišťoven dává místo bonusu takzvaný malus, a tím se pro něj cena povinného ručení zvyšuje. Když však delikvent změní pojišťovnu a své staré nehody nepřizná, může začít znovu s čistým kontem.

Lidé z pojišťoven tomu říkají "malusová turistika". Tu nyní chtějí vymýtit. Jednají proto o tom, jaké informace si budou předávat a jak budou společnou černou listinu naplňovat.

"Až bude databáze existovat, budeme se moci podívat a v krajním případě pojistku vůbec nepodepsat," říká Petr Kůt, vrchní ředitel pojištění motorových vozidel České pojišťovny, která registruje řidiče, a má tedy i nejvíc delikventů.

"Ve Francii se tím podařilo odříznout špičku ledovce a pro určitou skupinu lidí je pojištění tak drahé, že přestanou jezdit," uvedl Kůt. "Půjde o násobky běžných sazeb," říká šéf Kooperativy Vladimír Mráz. "Ve Spojených státech je to běžné, někteří lidé se musí nechat vozit svými rodinnými příslušníky," dodává Mráz.

Klesne počet usmrcených?
Podle jednoho z ředitelů evropské asociace pojišťoven CEA Jeana Luise Marsauda se v zahraničí jedná o běžnou praxi, která může přispět ke zlepšení situace na cestách.

"Ve Francii máme specializovanou pojišťovnu SOS Malus, která se zaměřuje na řidiče, kteří mají u běžných ústavů kvůli své historii problémy. Pojistka je u nich výrazně dražší, ale protože umějí s těmito lidmi pracovat, funguje to," uvedl Mersaud.

Asociace, pod niž spadají i české pojišťovny, se podle Mersauda přihlásila k záměru Evropské komise snížit do roku 2010 roční počet smrtelných nehod v EU na polovinu, z 40 na 20 tisíc.

"Hodně se v tom angažuje i bývalý automobilový závodník Ari Vatanen, který je členem Evropského parlamentu," uvedl Mersaud. O větší bezpečnosti na českých silnicích se bude příští týden jednat také v českém parlamentu, kde poslanci začnou předkládat návrhy k silničnímu zákonu.

To se týká i pojišťoven. Podle poslance Miroslava Kaly, který je za projednávání zákona ve sněmovně odpovědný, se uvažuje o propojení pojišťovacích databází se záznamy policie. Otázkou je, jak se pojišťovny vypořádají s povinností chránit data klientů.

Experti jednotlivých domácích ústavů proto nyní vymýšlejí přesný způsob, jak mají sdílené informace vypadat. Protože k uvolnění údajů bude zapotřebí souhlasu klienta na smlouvě a propojení starých údajů je podle pojišťoven pracné, patrně vznikne za minulostí tlustá čára. Mráz odhaduje, že systém bude plně fungovat zhruba až za tři roky.