ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Hannah

České outdoorové značky ušly dlouhou cestu. Jsou hrdé, že vyrábějí doma

  • 89
Za českými outdoorovými značkami stojí většinou party nadšenců, kteří před lety začali vyrábět první oblečení „na koleně“. Vedl je k tomu nedostatek vybavení na trhu splňující vysoké nároky na kvalitu. Nyní tyto značky oblékají nejen českého zákazníka, ale mnohé se prosadily i v zahraničí. Své výrobní dílny s mnohamilionovými obraty tam však nikdy nepřesunuly. České outdoorové vybavení tak dodnes vzniká v malých městech.

Mnoho Čechů má rádo funkční a technické výrobky určené primárně pro outdoorové aktivity a velmi často je používají i na běžné nošení nebo na všední aktivity. Tedy jinak, než k čemu byly primárně stvořeny. To potvrzují všichni oslovení výrobci.

„Po revoluci lidé nosili šusťákovky, které si šili sami doma. A najednou se objevilo oblečení od Mammuta či The North Face, které bylo sice kvalitní, ale také mimořádně drahé a já naprosto rozumím tomu, že v nich lidi chodili všude,“ vzpomíná majitel společnosti Tilak Roman Kamler a dodává, že doba, kdy se ve městech chodilo v křiklavých bundách s kevlarovými výztužemi na ramenou, je pryč. Dnes už lze koupit outdoorovou bundu slušné kvality, ale nenápadného designu a nosit ji ve městě.

Česká výroba i vlastní designéři

Za třicet let český outdoor ušel velký kus cesty. Z hrstky domácích dílen a maloobjemových zakázkových výroben se většina značek posunula a stala se velkými a silnými hráči s nadnárodním přesahem. „Bez problémů tak svými produkty umí oslovit široké spektrum zákazníků napříč uživatelskými skupinami, národnostmi a dokonce i světadíly,“ popisuje Vít Hruška, content marketing manager 4Camping.cz.

Po požáru povstala firma z popela, zničené zásoby pořídila znovu

Světová konkurence v outdoorové branži je však obrovská a držet krok s novými technologiemi, materiály i množstvím dovážených produktů ze zahraničí však není nic jednoduchého. „Kromě kvality a neustálého sledování nových trendů i technologických postupů, které zavádíme do výroby, se snažíme levným produktům, například z Číny, konkurovat nadstandardním servisem,“ doplňuje Jiří Doubrava, jednatel a CEO Direct Alpine.

Čeští výrobci tak podle svých slov od počátku existence kladou velký důraz na vlastní vývoj a spoléhají se na vlastní týmy. „Máme vlastní skupiny designérů, vývojářů a specialistů, kteří mají přehled o trendech ve světě. A díky tomu se nám daří rozvíjet i export,“ zmiňuje brand manager značky Hannah Jan Štika.

Daří se i v cizině

České outdoorové značky mají proti velkým zavedeným značkám výhodu v tom, že jsou pružnější ve finálních rozhodnutích, a tak se jim daří být konkurenceschopnými. To, že se umějí prosadit na zahraničním trhu dokazuje například výrobce oblečení Tilak, který se svou fashion kolekcí Poutnik prorazil dokonce v Japonsku.

Český outdoor

Stejný úspěch zaznamenává také společnost Sir Joseph, kterou v roce 1974 neoficiálně založil horolezec Josef Rakoncaj. Firma se tak dá považovat za průkopníka horolezeckého a outdoorového vybavení, jejichž výrobky se prodávají po celé Evropě. „Kromě Slovenska, Německa, Belgie a Francie je velmi zajímavý i norský trh. I přesto, že tam nejsme považováni za velkou konkurenci, naše značka i tam našla své příznivce,“ doplňuje majitel firmy Lukáš Rakoncaj.

Naopak outdoorová společnost High Point se věnuje především tuzemskému trhu a do zahraničí dodávají jen menší série do outdoorových speciálek. „Soustředíme se hlavně na tuzemský trh, který zvládneme uspokojit. Výroba má svou kapacitu, abychom ji mohli mít stále pod kontrolou a nemuseli vyrábět v zahraničí. Tím, že se zlepšujeme technologicky, nám pomáhá držet situaci plně ve svých rukou, v Čechách,“ míní obchodní a marketingový ředitel společnosti Matěj Molcar.

Výroba se odráží v ceně

Pořídit si opravdu kvalitní funkční oblečení není vůbec levné a cena pro českého zákazníka hraje velkou roli nejen v segmentu outdooru. Za outdoorové oblečení je však našinec ochoten zaplatit i desítky tisíc. Pokud už zákazník ví, co potřebuje, soustředí se více na kvalitu než na cenu. „Stále častěji se tak řeší původ výrobku a jeho složení. Za kvalitu, funkčnost a technologické novinky jsou lidé ochotni si připlatit,“ potvrzuje Doubrava z Direct Alpine.

Vyšší cena však jde ruku v ruce s precizní výrobou, která se odehrává převážně v Česku, jen materiály se dovážejí ze zahraničí. „Naše oblečení vzniká v Česku a přidanou hodnotou je pak vlastní oddělení vývoje, designu a disponujeme také vlastní modelárnou. Finální kolekci, která jde do prodeje zákazníkovi, pro nás vyrábí partneři napříč Evropou a Asií,“ potvrzuje Jan Štika z Hannahu.

Silná textilní výroba z minulosti tak mnohým výrobcům pomohla v začátcích a oni tak mohli zaměstnat šikovné šičky a řemeslníky. „Dnes se bohužel tento trend změnil, a přestože je o šičky a kvalifikovaný personál v českých firmách velký zájem, nejsou lidé, kteří by tu práci mohli dělat,“ konstatuje Hruška z 4Camping.cz

Personální situaci přibližuje také Lukáš Rakoncaj, který při výrobě sází hlavně na ruční výrobu, ovšem některé vybavení je již nyní nucen nechat šít v Asii. „Šijeme v primárně v Čechách, ale vzhledem k tomu že nejsou švadleny, máme dílny také v Asii. Výroba však vzniká pod naším dohledem a kvalita je stejná jako u nás,“ říká majitel turnovské firmy Sir Joseph.

Některé české outdoorové značky

Direct Alpine (Liberec)
Vznik společnosti se datuje k roku 1998, kdy zakladatelé firmy a dlouholetí kamarádi ze skal Radek Nováček a Jirka Sika, začali vyrábět první modely outdoorového oblečení. S testováním funkčních materiálů, vhodných zejména pro horolezectví, však začali již o rok dříve. Vedl je k tomu naprostý nedostatek podobného oblečení na trhu, které by splňovalo jejich vysoké nároky a požadavky na vysokohorské výstupy či třeba skialpinismus.

Hannah (Plzeň)
Česká značka vznikla v roce 1991. Zakladatele spojovalo zapálení ke sportu a láska k přírodě. Nedostatek sportovního oblečení a vybavení té doby je donutil jednat. Vzali do ruky látky, jehlu, nit, peří a začaly vznikat první outdoorové kousky. Ještě před samotným oficiálním založením značky Hannah vznikaly první sportovní bundy, kalhoty a spací pytle.

High Point (Sušice)
Firma vznikla v roce 1990. Výrobní tradice Abrahama Schwarzkopfa ale sahá až do roku 1830, kdy se pustil do prvních výrobků, díky kterým se otevřely další možnosti. Takový zápal a odhodlání, který v začátku nastartoval motory pro firmu, která dnes vyrábí top outdoorové oblečení, byl zásadní. Díky tomu, že vedení firmy zůstává v rukou další generace této rodiny, dokážou držet původní záměr.

Sir Joseph (Turnov)
V roce 1974 neoficiálně založil firmu Rakoncaj, která se jako jedna z prvních se výlučně zaměřila na výrobu speciálního expedičního horolezeckého oblečení a doplňků. Bezprostředně po sametové revoluci v roce 1990, jakmile to politická situace dovolila, zahájil svou podnikatelkou činnost oficiálně s novým názvem firmy, Sir Joseph.

Tilak (Šumperk)
Firma vznikla v roce 1986 na vyhlášku o soukromém podnikání občanů. Do roku 2000 fungovali jako fyzická osoba pod značkou KAMMsport. Od roku 2000 jako akciová společnost Tilak. Dnes zaměstnává 65 zaměstnanců a vykazuje řádově stomilionový obrat.