Obří superjumbo způsobil firmě spoustu starostí. Ilustrační foto

Obří superjumbo způsobil firmě spoustu starostí. Ilustrační foto | foto: Regis Duvignau, Reuters

Opoždění superjumba podráží křesla manažerů

Evropské konsorcium EADS, do něhož spadá i společnost Airbus, má co řešit. Nejen že nezvládne včas dodat obří letouny A 380 svým zákazníkům, situace uvnitř francouzsko-německého vedení se přehoupla ve vážnou krizi, které může vést k zásadním změnám ve vedení společnosti.

Problémy se objevily na přelomu týdne, když se v tisku objevily informace z interní porady vedení společnosti. Ty se týkaly právě problémů s plněním dodávek superjumba. V pondělním čísle francouzského listu Le Monde se objevil zápis z porady 12. května, kde francouzští zástupci firmy a jeden ze dvou generálních ředitelů, Noël Forgeard, zapochybovali nad schopnostmi Airbusu plnit plán. Nakonec ale měla tato rizika zůstat před veřejností skryta, uvedla ČTK.

O problémech se nicméně mlčelo jen do minulého týdne, kdy firma oznámila, že zpozdí dodávky o půl roku. To mělo způsobit ztrátu až dvou miliard dolarů do roku 2010. - více zde

Informace okamžitě způsobila pokles akcií o čtvrtinu. Krizi v managementu ještě prohloubil fakt, že se informace o rozkolu ve firmě objevily v tisku.

Terčem nespokojených akcionářů je především jeden ze dvou generálních ředitelů Noël Forgeard. Ten si další nepříjemnosti způsobil i tím, že údajně prodal akcie za miliony jen několik týdnů před tím, než problémy s dodávkami vyšly na světlo, píše BBC.

Forgeard veškerou vinu popírá, francouzské úřady ale okolnosti případu šetří.

Současné vedení je ale terčem kritiky i z jiných důvodů. V evropském konsorciu totiž existuje duální struktura, která se skládá ze dvou generálních ředitelů a dvou předsedů správní rady. Nejvyšší vedení je rovnoměrně rozloženo mezi Němce a Francouze. Kritici ale, zvláště ve světle posledních událostí, začínají hovořit o neefektivitě takového uspořádání a volají po změně.

Francozský ministt financí Thierry Breton se  od řešení krize distancoval s tím že, role vlády je omezená a o krizi mají rozhodnout akcionáři. Podle posledních zpráv vedení dokončují dohodu, která by měla složitou situaci řešit.

Struktura EADS je poměrně složitá. Francouzská vláda má 15 procent, 7,5 procenta drží mediální skupina Lagrdére. Německý DaimlerChrysler má 22,5 procenta.

, ,