Oštěpařka Barbora Špotáková.

Oštěpařka Barbora Špotáková. | foto: Michal Růžička, MAFRA

Čeští medailisté mohou z Londýna „vytěžit“ až miliony ročně

  • 34
Čeští sportovci, kteří uspěli na olympiádě v Londýně, si výrazně vylepšili image a posílili tak marketingový potenciál. Pokud ho úspěšně využijí, mohou si díky reklamě přijít až na několik milionů korun ročně, říká šéf Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec.

"Známé jméno a dobrý výsledek, což je případ například Báry Špotákové, je dobrým předpokladem k tomu, že se příběh sportovce bude dál rozvíjet a bude ještě více zajímavější pro sponzory," míní Brabec.

Základem úspěchu podle něj ale bude, aby si sportovec najal kvalitního manažera, který za něj s firmami vyjedná co nejvýhodnější podmínky. "Nejlepší z nich mohou počítat s ročním příjmem v násobku milionů korun," míní Brabec.

Zlatí Češi obrazem

Čeští sportovci v soutěžích pod pěti kruhy v Londýně vybojovali celkem deset medailí, čtyři zlaté, tři stříbrné a tři bronzové. Mají tak za sebou nejlepší olympijské hry za posledních 16 let. Jasně překonali Peking, Atény, Sydney i ty nejoptimističtější předpovědi. Lépe dopadla v samostatné historii České republiky pouze olympiáda v Atlantě v roce 1996, kde měli Češi o jeden bronz víc.

Zlatou pečeť olympiádě v Londýně dali oštěpařka Barbora Špotáková se skifařkou Miroslavou Knapkovou, moderním pětibojařem Davidem Svobodou a bikerem Jaroslavem Kulhavým. Stříbro vyjeli skifař Ondřej Synek, kajakář Vavřinec Hradilek a ve Wimbledonu uspěly tenistky Andrea Hlaváčková a Lucie Hradecká. Bronz mají překážkářka Zuzana Hejnová, kajakáři Daniel Havel, Lukáš Trefil, Josef Dostál, Jan Štěrba a střelkyně Adéla Sýkorová.

Sportovci musí umět upoutat svým příběhem

Šanci na úspěch v reklamní branži mají podle Brabce všichni čeští medailisté. Důležité však bude, aby médiím a veřejnosti nabídli zajímavý příběh a uměli s ním dlouhodobě pracovat. "O sportovci se zkrátka musí hodně mluvit a psát," podotkl reklamní odborník.

Olympijská medaile ovšem není nutným předpokladem k získání příjmů z reklamy. "Nechci napovídat, ale klasickým příkladem je Štěpánka Hilgertová. Má dlouhodobě dobrou formu a je to příjemná dáma. Někdo může na olympiádě skončit čtvrtý, ale v srdcích lidí zůstává na prvním místě," míní Brabec.

Čeští sportovci už svět reklamy poznali. Například Aleš Valenta, který na olympiádě v Salt Lake City vyhrál zlato v akrobatickém lyžování, vzápětí podepsal několik velkých smluv. Do portfolia jeho sponzorů se zařadila automobilka, distributor žvýkaček, mobilní operátor a velký výrobce sportovního zboží.

Zkušenosti s reklamou má také olympijská vítězka z Turína Kateřina Neumannová, která v minulosti spolupracovala s telekomunikačními společnostmi a podepsala smlouvu na propagaci margarínu. Účinkovala také v reklamě na zubní pastu. Hilgertovou mohli lidé už dříve vidět v reklamě na čokoládovou pomazánku a stala se i tváří jedné pojišťovny. Sportovci díky příjmům z reklamy financují svoji přípravu a vytvářejí si finanční rezervy na dobu, kdy ukončí sportovní kariéru.

,