Prodeje se meziročně zvýšily o 1,3 procenta. Ilustrační foto

Prodeje se meziročně zvýšily o 1,3 procenta. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Ojetin loni opět přibývalo rychleji než nových aut

  • 129
Zájem o nové osobní vozy loni mírně stoupl. Češi si pořídili celkem 127 376 nových vozů. Ještě rychleji ale rostl zájem o ojetiny ze zahraničí. Těch se dovezlo na 140 tisíc. Jedničkou na trhu s novými vozy je nadále mladoboleslavská Škoda.

HLASUJTE V ANKETĚ:
Koupili byste si raději levné nové auto, nebo ojetinu lepší značky?

Pomyslná druhá příčka patří Renaultu, třetí skončil Volkswagen.

Výrazněji se zvýšil prodej lehkých užitkových vozů. Do této kategorie patří i mírně upravená osobní auta, u nichž lze následně uplatnit vrácení DPH. Jejich prodeje stouply o 35 procent na 39 047 kusů. To je nejvíc za posledních třináct let.

Právě proto jsou na tom nejhůř registrace vozů pro soukromé účely. U těch totiž odpočty možné nejsou.

Nejprodávanějším modelem byla Škoda Fabia. Čeští zákazníci si jich z autosalonů odvezli 36 258. To pro představu znamená 58,8 procenta všech automobilů prodaných v kategorii malých vozů.

V roce 2005 se také poprvé podařilo překročit hranici půl milionu v tuzemsku vyrobených vozů. „Patrně se podařilo zdolat i mez 600 tisíc,“ řekl šéf Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Katastrofa to není, ale...
Výsledky ho ale celkově nepotěšily. Alarmující je podle něj zejména fakt, že téměř o pětinu vzrostl dovoz ojetin do Česka. Celkem jich v ČR za loňský rok skončilo 141 tisíc. „Řekl bych, že loňský rok byl lepší než rok 2004. Rok 2004 byl ale katastrofální,“ komentoval Šípek výsledky.

Šípek uvedl, že v ČR je registrováno na 3,8 milionu vozů. Přijatelné hodnota by byla, aby se nově registrovala každý rok zhruba desetina z tohoto čísla, tedy kolem 380 tisíc. „Jsme ale sotva na polovině,“ řekl Šípek. Dodal, že vozy, které v Česku končí, jsou často v Německu už dávno úplně vyřazeny z provozu. „Prakticky se jedná o šrot,“ doplnil Šípek.

„V současné době se už do Česka nesmí dovážet automobily, které nesplňují emisní limit Euro 3. Jsou to přitom v podstatě ekologická vozidla. A pak jsou tady tisíce ojetin, které nesplňují vůbec nic, zaplavují naše silnice a nikomu to nevadí,“ řekl při setkání s novináři. Výrazné zlepšení nečeká ani v příštím roce.

„Vysoké ceny pohonných hmot nebo také zavedení bodového systému pro řidiče, to jsou všechno faktory, které lidi sledují a při nákupu o nich rozhodují,“ řekl Šípek. Dodal, že s rostoucí ekonomickou úrovní by se snad situace přeci jen trochu zlepšit mohla.

Nové osobní automobily v roce 2005
Nové osobní automobily v roce 2005
Značka Počet Podíl na trhu nových
Škoda5674344,55 %
Renault9 1237,16 %
VW6 9265,44 %
Hyundai6 3785,01 %
Ford5 7634,52 %
Peugeot5 6614,44 %
Citroën3 9723,12 %
Toyota3 7282,93 %
Opel3 5002,75 %
Fiat2 8222,22%
Zdroj: www.autosap.cz
,