Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Tržby v obchodech klesly o tři procenta, roste prodej přes internet

  • 8
Také v říjnu utráceli návštěvníci tuzemských obchodů méně peněz než loni. Tržby podle nových dat Českého statistického úřadu rostly o 2,2 procenta, ale jen naoko. Letošní říjen měl o tři pracovní dny více, bez této výhody se útraty oproti loňsku propadly o tři procenta.

Výrazně však rostly prodeje přes internet a zásilkové služby. V předchozím měsíci se tržby snížily o 3,3 procenta.

Podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka jsou za poklesem stále stejné důvody: vyšší růst spotřebitelských cen, nepříznivá situace na pracovním trhu a přetrvávající obavy domácností z budoucnosti spojené s vyšším sklonem k úsporám.

Tržby v říjnu

Nebýt kalendářních vlivů, útraty v tuzemských obchodech v říjnu klesly o 3 procenta. Je to druhý nejhorší výsledek letošního roku.

"Vše navíc podtrhuje statistika průměrných mezd, když se v úterý potvrdilo, že se reálné příjmy většiny domácností dále snižují. S poklesem maloobchodních tržeb je tak nutno počítat i v dalších měsících," myslí si Novák.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly meziročně po očištění o pracovní dny o 6,1 procenta.

Internetové prodeje rostou

Bez očištění meziročně klesly tržby za potraviny, ale stouply za ostatní zboží s výjimkou potřeb pro domácnost. Nejrychleji, bezmála o pětinu, rostl ve srovnání s loňským rokem prodej přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby.

"O rostoucí oblibě této formy nakupování svědčí také v úterý zveřejněná statistika ČSÚ o počítačích, připojení k internetu a nakupování v e-shopech českými domácnostmi. Z pohledu celkového vývoje maloobchodu jde ale především o substituci klasického nakupování, o co se zvýší tržby na internetu, o to se více méně sníží tržby v "kamenných" obchodech," uvažuje hlavní ekonom Patria Finance David Marek.

Tržby za počítačová a komunikační zařízení o 12,1 procenta, za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 8,1 procenta, za oděvy a obuv o 6,6 procenta a za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží o 6,5 procenta.

"Na datech je stále vidět efekt zdražování, zejména v segmentu potravin. Zde lidé v říjnu utratili meziročně o 1,0 procenta více, ale koupili si reálně o 1,2 procenta méně," srovnává analytik Raiffeisenbank Václav Franče. "Lidé samozřejmě musí nakupovat potraviny, jen volí levnější výrobky," dodal Marek.