Obchodníci odstartovali Valentýna

  • 15
Obchodníci se chytají svátků jako klíšťata. Zimní výprodeje končí, do Velikonoc chybí sedm týdnů a zbývá jediný svátek, kterým lze nalákat lidi do obchodů. Jde o citovou záležitost, pomalý únor stojí a padá se dnem svatého Valentýna, svátkem zamilovaných.

"Už to začalo, kupuje se všechno červené," říká prodavačka z pražské prodejny klenotů Folli Follie.

SPECIÁLNÍ PŘÍLOHU
K VALENTÝNU NAJDETE ZDE

Podle loňského průzkumu agentury TNS Factum slaví tento importovaný svátek už každý třetí člověk a v průměru na jeho oslavu vynaloží 740 korun.

Za vánoční dárky v průměru každý utratí čtyři tisíce korun a dvakrát tolik za jídlo a pití včetně oslav Silvestra.

Zatímco Vánoce se dotknout téměř celého sortimentu zboží, u Valentýna jde jen o velmi omezený okruh.

Květináři mají žně
Většina lidí, kteří svátek slaví (hojně do 45 let), si daruje květiny. Pro prodejce květin je to proto jeden z nejdůležitějších svátků v roce, ale stále jej předčí jiné svátky.

"U nás hrají prim tradice, tedy Dušičky a advent, protože se týkají všech. Naopak Valentýn je záležitostí spíše mladých - a hlavně je strašně krátký. Stále ho ještě předčí Den matek," popisuje floristka Tatiana Kuťková z lednické zahradnické fakulty.

Květináři se přesto snaží. "Všechno ladíme do červené barvy a zvládneme i kytice ve tvaru srdce, červené růže vedou, ale kvůli ceně se snažíme brát i červené tulipány," uvádí majitelka pražského květinářství Anthos Alexandra Tornová.

Zatímco květiny jsou záležitostí přímo spojenou se dnem svatého Valentýna, police jiných obchodů se začínají červenat už dva týdny před svátkem. "V letáku máme čtyři strany speciální nabídky. Jde především o drogerii, cukrovinky, vína a lihoviny, šperky, ale také o textilní zboží a plyšová zvířátka," říká Petr Vyhnálek z řetězce Globus.

Svátek čokolády
Předhánějí se i výrobci čokolády. "Mnoho výrobců zejména cukrovinek nyní nabízí svůj standardní sortiment ve valentýnském kabátě," říká Martina Čermáková z obchodů Tesco.

Například Orion proměnil vnitřek bonboniéry Modré z nebe na bonbony ve tvaru srdce, pozadu nezůstávají se slevami ani bonboniéry Ferrero Rocher a Milka nebo Unilever, který nasadil slevu na zmrzlinové dorty Carte d'Or.

"A protože je to svátek veselý a hravý, obdarovaného nezaskočí ani spodní prádlo, prezervativy či kosmetický balíček," doplňuje Čermáková z Teska.

Obléci se do srdíček a letět
Spodní prádlo se zamilovanými motivy se ujalo. "Máme slipy, boxerky, kalhotky se srdíčky. Prodává se to od začátku roku a už máme skoro vyprodáno," říká Lucie Cardová, vedoucí obchodu s prádlem Venus.

Tím nabídka nekončí. Na Valentýna zlevňují i některé cestovní kanceláře nebo prodejci letenek.

U GTS international mohou studenti a mladí lidé využít nabídky dálkových letenek do New Yorku za 6 900 korun, Mexika za 8 900 nebo do Bombaje či Dakaru za 9 900 korun.

Kdo však zůstane doma, může aspoň využít nabídky Village Cinemas, které k levným pondělkům (svátek připadá na pondělí) přidává bonboniéru pro všechny dvojice.

Valentýnské dárky v pražských obchodech (12.2.2002)