Studie firmy IDC předpovídá, že v roce 1999 se zdvojnásobí oproti loňsku i trh elektronické komerce a dosáhne výše 68 miliard dolarů," říká Jiří Donát z poradenské firmy Deloitte&Touche.
V České republice se loni podle analýz Deloitte&Touche pohyboval elektronicky zprostředkovaný maloobchodní obrat kolem 40 milionů korun, přičemž 34 milionů zprostředkovala trojice nejsilnějších - autocont.cz, shop.cz a Vltava/Ucho. Letos by se měl obrat v tuzemsku vyšplhat ke 100 milionů korun. "Odhad, že do konce roku 2000 se tento obrat vyšplhá na trojnásobek roku 1998, je tak velmi střízlivý," soudí Donát. Ale celkový domácí maloobchodní obrat je 500 miliard korun.
Český zákazník nakupuje nejčastěji knihy, hudební CD nebo software. "Struktura nákupního koše odpovídá struktuře uživatelů internetu. Až se zlepší dostupnost internetu pro širší vrstvy, změní se i struktura nákupů," míní ředitel Asociace pro elektronickou komerci Tomáš Uhlíř. Situace se postupně mění. "Výjimkou už není ani televizor, video nebo mikrovlnná trouba," tvrdí Petra Dulínková ze společnosti Inet.
Odborníci se shodují, že sdělit přesný objem tuzemského trhu je poměrně obtížné. Není totiž jasné, co do elektronického obchodu vlastně počítat. V mnoha případech jde jen o katalogy, přičemž objednané zboží je doručeno poštou na dobírku. V ryzí podobě by totiž měla po internetu proběhnout i platba a zásilku by měla dopravit kurýrní služba. "Většinu objednávek opravdu posíláme na dobírku, jiné způsoby plateb zatím příliš využívány nejsou," říká Dulínková.
RYCHLEJŠÍ ROZVOJ BRZDÍ NEDŮVĚRA
Problematická úhrada objednaného zboží je v tuzemsku vedle poměrně vysokých poplatků za internetové připojení největší překážkou rozvoje elektronického obchodování. "Platby jsou nejslabším článkem obchodování na internetu. U dobírky přichází zákazník o pohodlí, a pokud nadiktuje prodejci číslo platební karty, riskuje zneužití těchto informací," říká Markéta Dvořáčková z Komerční banky. Podle Petra Ulricha z Inet je větším problémem nedůvěra potenciálních kupujících k anonymnímu prostředí internetu. "Zákazník mívá pochyby, co přesně se s jeho objednávkou stalo a zda byla vůbec přijata," soudí. "Bohužel je stále velmi mnoho nefunkčních internetových obchodů," dodává Jiří Hlavenka, předseda představenstva společnosti Compjuter Press, která provozuje obchod Vltava.
Odstranit nedostatečné zabezpečení údajů o platebních kartách by měl platební systém SET. "Informace se přenášejí zašifrované a prodejce nemá k dispozici údaje o kontu zákazníka.
Jen si u banky ověří, zda jsou na účtu k dispozici potřebné finanční prostředky," vysvětluje ředitel Asociace pro elektronickou komerci Tomáš Uhlíř. V zahraničí jsou podobné systémy již běžné a probíhá přes ně stále více plateb.
VE SPOTŘEBĚ VEDE LITERATURA A HUDBA
Domácí klient internetového obchodu má nejčastěji zájem o knihy, CD nebo programy, v poslední době však roste poptávka i po spotřební elektronice. V celosvětovém měřítku stojí podle průzkumů na špici nákupů rovněž literatura, software a CD, doplněné o letenky, počítače a videokazety. "Zde se čeká velký růst ve spotřebním průmyslu, energetice, finančním sektoru, ale i v oblasti veřejné správy," soudí Donát. Vývoj dokumentuje na vyplňování elektronických formulářů na úřadech nebo platbách za elektřinu po liberalizaci energetického trhu. Dalším příkladem z poslední doby může být spolupráce největšího maloobchodního internetového prodejce Amazon.com s dražební společností Sotheby's Holding's.
Investicí za 45 milionů dolarů vznikne společný podnik pořádající na internetu dražby předmětů jako kolekce mincí, známek či starožitností.
Britská brokerská firma Intercapital Plc se zase spojila se zpravodajskou firmou Bloomberg kvůli podpoře elektronického obchodování s finančními produkty. I ve světě internetové ekonomiky se tak projevuje trend patrný v jiných oblastech fúze. Například americká společnost eBay Inc. koupila předního německého internetového obchodníka, firmu Alando.de AG.
Ta sice existuje teprve od letošního března, za první dva měsíce své činnosti však zprostředkovala prodej 250 tisíc položek od kompaktních disků až po vůz Ferrari za 75 230 marek.
INTERNET NABÍZÍ VÝHODY PRO VŠECHNY ZÚČASTNĚNÉ
Pro zákazníky virtuálních obchodů znamená elektronické nakupování především úsporu času. "V pohodlí u počítače mohou navíc získat dodatečné informace k jednotlivým položkám - u knih například jejich obsah či charakteristiku," soudí Dulínková. Obchod je otevřen 24 hodin denně a jeho sortiment není omezen velikostí prodejny nebo kapacitou regálů. "Případné reklamace vyřizují u elektroniky značkové opravny, knihy a CD lze poslat poštou zpět a firma je klientovi vymění," dodává Dulínková.
Kvůli úsporám za obchod, prodavače a distribuční kanály je navíc zboží výrazně levnější.
"Ceny jsou běžně o 20 až 30 procent nižší než v kamenných obchodech," potvrzuje Eva Sedláková z Computer Press.
Elektronický obchod skrývá perspektivy i pro poskytovatele internetových služeb. "Všechny tyto velké firmy se pohybují ve ztrátě. Obchod jim nabízí šanci vedle příjmů z reklamy mohou získat i podíly z prodeje," tvrdí Donát. To lze podle něho doložit například na internetové vyhledávací službě Altavista, která k hledanému tématu nabízí i související literaturu.
Firmy nabízející na internetu své zboží, získávají snazší přístup na světové trhy. "Podniky mají šanci proniknout na velké trhy a zasáhnout mnoho potenciálních klientů. S menšími náklady, s méně zaměstnanci, bez nutnosti vytvářet v zahraničí pobočky," říká Clement Cohen, ředitel společnosti Scala, která se zabývá tvorbou aplikací pro elektronický obchod.
POTŘEBNÉ JSOU OVŠEM ZMĚNY NĚKTERÝCH ZÁKONŮ
Další rozvoj internetového obchodu v zemi se zřejmě neobejde bez některých úprav v legislativě.
"Současný zákon o DPH a účetnictví nevylučuje elektronické obchodování, ale ani s ním přímo nepočítá. Jednou z klíčových otázek je průkaznost elektronických transakcí a jejich vztah k účetním a daňovým dokladům," míní Jiří Moser z poradenské firmy PricewaterhouseCoopers.
Vládní kabinet v této souvislosti v polovině června přijal návrh opatření pro podporu elektronického obchodu. "Materiál definuje konkrétní problematické okruhy a ukládá příslušným ministrům předložit technická a legislativní řešení. Je potřeba vytvořit obchodní prostředí slučitelné s tím, co je běžné ve světě," dodává mluvčí vicepremiéra Mertlíka Libor Vacek.