U koho si Češi koupí dovolenou? Agentury se obávají, že u nich to nebude. Ilustrační foto

U koho si Češi koupí dovolenou? Agentury se obávají, že u nich to nebude. Ilustrační foto | foto: Dagmar Sedláková

Nový zákon nás zničí, tvrdí cestovní agentury

  • 53
Nenápadný odstavec, který prošel v novele zákona o živnostenském podnikání, může dost výrazným způsobem zahýbat pozicemi na trhu cestovního ruchu. Novela totiž s platností od 1. srpna prodejcům zájezdů nakazuje, aby zveřejnili i jméno cestovky, jejíž zájezd prodávají.

"To je pro nás likvidační," říká Jiří Velek z cestovní agentury Matylda.

A někteří další profesionálové z oblasti cestovního ruchu se k němu přidávají. V okamžiku, kdy zákazník na internetu anebo v jiných propagačních materiálech uvidí, čí zájezd vlastně kupuje, není pro něj nic jednoduššího než zavolat přímo cestovní kanceláři a zájezd koupit u ní. Mnohé agentury tak mohou skončit, domnívá se i jednatel agentury Invia Radek Stavinoha.

"Nevím, co za tím bylo - jestli zákonodárci při hlasování nepřemýšleli, nebo zda tam byl tlak velkých cestovních kanceláří. Neumím si to vysvětlit," říká.

Co chrání spotřebitele?
Ministerstvo pro místní rozvoj ale tvrdí, že úprava byla nutná proto, že chrání zákazníka. Ten se totiž jméno cestovní kanceláře dozvěděl, ale často až při podpisu smlouvy.

K tomuto názoru se přidává i Soňa Brandeisová z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. I když připouští, že asociace byla proti zavedení změny, zákazník si podle ní nakonec polepší.

"Pro agentury to je určitě zhoršení. To nepopírám. Na druhé straně zákazník by měl být informován předem, jestli pojede s Čedokem nebo Fischerem. Já si myslím, že je nesmírně neetické vůči spotřebiteli, když se teprve při platbě zálohy dozví, čí zájezd vlastně kupuje. Protože to může být firma, se kterou jet nechce a nikdy jet nechtěl," uvedla Brandeisová.

S tím ale Velek nesouhlasí. Změna podle něj k žádné ochraně nevede, naopak ve svém důsledku působí právě opačně. "Právě cestovní agentury, které neorganizují vlastní zájezdy, ale prodávají zájezdy cizích kanceláří, jsou tím sítem, které je schopné zachytit nezdravé společnosti a jejich produkt z nabídky vyřadit," říká.

Jak nalákat nové zákazníky?
Podle Brandeisové mohou být ohroženy zejména cestovní agentury v Praze, respektive tam, kde má příslušná cestovní kancelář hlavní sídlo. Mimo Prahu ale podle ní situace tak dramatická není.

Prodejci už několik let na trhu působí a měli podle ní dost času, aby získali věrné klienty. "Licitace tady už proběhla. Agentury už mají stálý okruh zákazníků a ten se nezmění."

Svým klientům věří i Igor Uherčík z agentury Zajezdy.cz. "My pro své stálé klienty tuto informaci zveřejňujeme už dnes. Samozřejmě nevím, co se stane od 1. srpna, ale jsem přesvědčen o tom, že ti, kteří jsou k nám zvyklí chodit, si u nás zájezd znovu objednají," uvedl.

Problémem tedy bude především získání nových zákazníků. "Pro nás je důležité s klientem navázat kontakt. On už nám pak neuteče. Při nákupu přes agenturu nezaplatí zákazník více peněz a jako přidanou hodnotu dostane navíc vyšší úroveň ochrany už před nákupem. Toto ustanovení nám ale navázání prvního kontaktu znemožňuje," říká Jiří Velek. Podle něj mnohým agenturám nezbude, než zákon nějakým způsobem obejít.

,