Paralelní dráha má umožnit letišti, aby v roce 2020 ročně odbavilo až dvacet milionů cestujících. Ilustrační foto

Paralelní dráha má umožnit letišti, aby v roce 2020 ročně odbavilo až dvacet milionů cestujících. Ilustrační foto | foto: Jan Záleský, iDNES.cz

Nový šéf letiště: Nejdřív ranvej, pak prodej

  • 8
V ČSOB měl na starosti jako šéf privátního bankovnictví nejbohatší klienty, teď se bude starat o nejbohatší "nevěstu" české vlády. Nový generální ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák má od ministra dopravy Aleše Řebíčka jasné zadání: připravit ruzyňský terminál na privatizaci.

"Budu u jedné z největších privatizací v dějinách státu, což je velmi zajímavá příležitosti," říká Dvořák, kterého ministr oslovil přímo s nabídkou a nemusel procházet výběrovým řízením. Prodej či pronájem letiště vynese státu desítky miliard korun.

Klíčová je druhá dráha
Dvořáka čeká přeměna Letiště ze státního podniku na akciovou společnost a příprava různých variant privatizace. Ve hře je prodej nebo dlouhodobý pronájem, který označil ministr jako nejvhodnější. Na letišti však prý není jen kvůli prodeji, chce ho dál rozvíjet, tedy zvyšovat počet dopravců i cestujících.

"Vláda si bude muset vybrat, jestli preferuje okamžitý výnos v podobě velké částky za prodej, nebo pravidelné příjmy za pronájem," uvedl. Jakou variantu preferuje, to neuvedl, podle svých slov je ve funkci jen tři dny a na posouzení je třeba více času.

Investoři se k němu prý zatím na jednání nehlásí. "Hodně jich asi budu znát, investiční bankéři jsou dost uzavřenou komunitou," dodává.

Ještě před privatizací chce vyřešit problém s pozemky pro vybudování druhé přistávací dráhy, která je nutná pro další expanzi letiště. Prodat letiště i s přichystanou stavbou druhé ranveje má být podstatně výhodnější než bez vykoupených pozemků.

"Není to jen jednání s Pentou, těch vlastníků jsou desítky, často to jsou ještě první restituenti," podotkl Dvořák. Kromě dohody je ve hře i možnost vyvlastnění. "Jsme ale na dobré cestě," míní Dvořák. Za kolik pozemky vykoupí, nechce říct.

Paralelní dráha má umožnit letišti, aby v roce 2020 ročně odbavilo až dvacet milionů cestujících. Loni počet pasažérů překonal jedenáctimilionovou hranici.

Dříve zákazník, dnes ředitel
Až dosud byl Dvořák pravidelným zákazníkem letiště. "Mám prolétaná snad všechna letiště po Evropě a nevím, odkud pramení negativní názory na zdejší služby. Můžu Prahu porovnávat s jinými a patří k těm nejlepším," tvrdí Dvořák.

Letištní taxy, které patří v Evropě mezi velkými terminály k nejnižším, podle svých slov nehodlá měnit.

Změní se za jeho působení na letišti horentní ceny ve zdejších restauracích či kavárnách? Podle Dvořáka to není v jeho silách ovlivnit přímo, letiště jen pronajímá prostory. Bude však přibývat nabídka služeb pro různé příjmové skupiny, přibude například více levnějších provozů.

"Lidé tu nemusí platit stovku za kávu, máme na letišti automaty, kde se platí dvacetikoruna. Jen se o tom moc neví," podotkl.

Nabídka občerstvení za rozumnější ceny na letišti roste. Nedávno otevřel supermarket, pobočku tu má KFC a před otevřením je také pobočka McDonald´s.

Konec bývalé ředitelky
Z Letiště nakonec definitivně odchází Dvořákova předchůdkyně Hana Černochová, která se měla podle původních dohod vrátit z ředitelského křesla na post finanční ředitelky. "Došli jsme k názoru, že stanoviska na naši spolupráci se liší," vysvětlil Dvořák.

Černochová, kterou na post ředitelky jmenoval tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL), rezignovala před měsícem a půl, prý kvůli únavě. Teď podle svých slov zamíří do soukromého sektoru, kde se chce věnovat financím.

"Není to nedohoda nebo nějaké rozpory s novým generálním ředitelem, o kterém nemohu říci nic negativního," řekla ČTK.