Citelně chybí třeba dálnice D3 směrem na České Budějovice. Ilustrační foto.

Citelně chybí třeba dálnice D3 směrem na České Budějovice. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Nové silnice se staví, ale pomalu

  • 35
V příštím roce se ve středních Čechách postaví několik desítek kilometrů nových rychlostních silnic a dálnic. I když nových komunikací přibývá, řada řidičů má dojem, že se nedokončují tak rychle, jak by bylo potřeba.

Snad nejhorší situace je ve směru na jih od Prahy. Dlouho odkládaná stavba dálnice D3 na České Budějovice citelně chybí, což je znát především na nejstarší české dálnici D1.

"Teprve loni v prosinci schválil středočeský krajský úřad trasu budoucí dálnice D3. Navíc, legislativa je tak obtížná, že se určitě nezačne stavět před rokem 2013," uvedl tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření.

Dálnice D3, která povede z Prahy až do Rakouska, bude mít 170 kilometrů. Přes střední Čechy povede D3 přes Posázaví. "Je to poslední dálnice ve středních Čechách, kterou bude Ředitelství silnic a dálnic v tomto regionu stavět," doplnil Jan Hoření.

Dálnice D3 do Českých Budějovic se teď staví jen na území jižních Čech. Nejpozději v roce 2008 bude dálnice D3 dostavěna až k obci Mezno na Benešovsku.
 
Na prodloužení R4 nejsou peníze
Obyvatelům Příbramska a všem, kteří cestují na Písecko a na Šumavu, nejvíce chybí pokračování rychlostní silnice R4 - Strakonické. Tato důležitá komunikace od roku 1982 končí na křižovatce Skalka u Příbrami.

"Na pokračování Strakonické teď nemáme téměř žádné peníze. V návrhu rozpočtu na příští rok se počítá na příbramský úsek s částkou 7 milionů korun," uvedl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr.

Výstavba Strakonické silnice pokračuje nyní jenom v jižních Čechách. Pomalý postup její výstavby dlouhodobě kritizuje starosta Příbrami Ivan Fuksa. Špatná silniční síť je jedním z faktorů, proč se městu nedaří najít investora, který by v Příbrami postavil velkou továrnu, a nabídl tak zaměstnání tisícům lidí.

"Pro příští rok se počítá pouze s výkupem pozemků pro pokračování silnice u obce Dubenec. V další fázi by měla být postavena čtyřproudová silnice až ke křižovatce na Kamýk. Tempo výstavby je ale zoufale pomalé. Pokud se budou peníze uvolňovat tak pomalu, silnice nebude hotová dříve než za 20 let," říká starosta.

Takto pomalý postup prací je podle něj nepřijatelný. "Silnice musí být hotová za pět let. Je nejvyšší čas, aby se do podobných projektů zapojil privátní sektor, který je schopen celou akci podstatně urychlit," myslí si Ivan Fuksa.

I přes sliby vlády dálnice nevede ani k nové automobilce TPCA v Kolíně. Ministerstvo dopravy podle své mluvčí Marcely Žižkové počítá s tím, že v příštím roce bude dokončena pouze přeložka silnice číslo I/38 u Nymburka a zahájeny přípravné práce na obchvatu Kolína.

Autobusy nemůžou dodržovat jízdní řád
Problémy způsobuje ve středních Čechách i nedokončená rychlostní silnice R6 spojující Prahu a Karlovy Vary. Desetitisíce aut denně v dlouhých kolonách projíždějí vesnicemi Hostivice a Jeneč v okrese Praha-západ.

"Už jsme upozornili krajský úřad, že na této trase nejsme kvůli častým zácpám schopni dodržovat jízdní řád," poznamenal ředitel ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa.

Letos se na této rychlostní silnici plánuje prostavět 700 milionů korun. "Kdyby byly peníze, mohla by jít stavba ještě rychleji. Klidně bychom mohli desetikilometrový úsek Praha-Pavlov otevřít o rok dříve, to znamená na podzim roku 2008. Původní termín dokončení je přitom září 2009," řekl Vladimír Skorkovský z Ředitelství silnic a dálnic Praha.

Podle něj se ale asi nepovede, aby auta mohla jezdit na tomto úseku dříve. "Malé obce, jako je Pavlov, Jeneč a Hostivice, kterých se provoz nejvíce dotýká, jsou příliš malé na to, aby něco ovlivnily. A nějaký velký zájem ze strany zástupců kraje jsem také nezaznamenal," dodal. Celkové náklady na tento úsek jsou vyčísleny na 2,7 miliardy korun.