Tisíce taxikářů neplatí daně, soudí Jančura. Bojuje i za svůj byznys

  1:16aktualizováno  1:16
Mnoho taxikářů jezdí na pronajatou koncesi, což je nezákonné. Majitel Student Agency Radim Jančura míní, že tak tisíce lidí mohou tajit příjmy. „Nevěděl jsem o obrovském problému, že tři tisíce taxikářů z 5,5 tisíce v Praze jedou na takzvané fiktivní zaměstnávání,“ řekl podnikatel Radim Jančura v pořadu iDNES.cz Rozstřel.

Radim Jančura provozuje i ztrátovou taxislužbu v Praze. | foto:  František Vlček, MAFRA

Jančura tak odpověděl na otázku, proč mu jeho taxíky stále prodělávají desítky milionů korun ročně. Loni to bylo 68 milionů (více čtěte zde). Snaží se tím rozseknout problém pražské taxislužby: nelegální pronajímání koncesí. Tuto praxi už zkoušela v minulosti řešit i taxikářská asociace, ale výsledek podle jejího zástupce vyšuměl. Podle majitele holdingu Student Agency je potřeba s tím něco dělat.

Křišťálová Lupa 2016

„Jezdí na IČO bílého koně, na něhož je napsané i jejich auto a taxametr. Tento bílý kůň potom neodvádí žádné daně, protože je nedohledatelný,“ popsal Jančura praxi, o které je přesvědčený, že připravuje stát o miliardy korun a jeho podnikání znevýhodňuje. Údajně už problém „řeší s kriminálkou“.

Jde o systém, kdy taxikář nejezdí na svou vlastní koncesi, ale de facto si ji pronajímá. To je teoreticky nelegální a hrozí za to odnětí živnostenského oprávnění na tři roky. Jenže i tak lze na internetu najít inzeráty nabízející vyloženě „pronájem koncese“ za ceny okolo 1 200 korun měsíčně.

V praxi potom firma, která má koncesi (IČO), uzavře s řidičem smlouvu o provedení práce na konkrétní období, třeba za tisíc korun. K jejímu proplacení ale nikdy nedojde – naopak řidič platí firmě za to, že mu „poskytuje krytí“. Například kontrolou magistrátu a policie takový řidič projde, neboť se prokáže ověřenou kopií koncesní listiny svého „zaměstnavatele“.

Kontroly trestaly jen reklamu

Systém má podle Jančury sloužit hlavně ke zmíněnému vyhýbání se placení daní. Dle jiných lidí z taxibranže ale může systém takto fungovat, jen když navíc dochází k manipulaci s taxametrem a jeho pamětí. Praxe podle nich může jednodušeji sloužit k tomu, aby se „schovali“ ti, kteří nechtějí podnikat na své jméno, například kvůli hrozbě exekuce.

Jančura není první, kdo na problém upozornil. Už před několika lety s ním přišla Asociace koncesionářů v taxislužbě. Její pražský předseda Daniel Tarljovski ji považuje za velký nešvar. Zda je to tak rozšířené, jak tvrdí Jančura, ale neví. „Řešili jsme to před lety s ministerstvem průmyslu i ministerstvem práce a sociálních věcí. Žádný výsledek to ale nepřineslo,“ říká Tarljovski.

Ministerstvo průmyslu uvádí, že v roce 2012 opravdu na podnět asociace spolu s dalšími úřady kontroly provedlo. Akce vyústila ve tři podněty na státní zastupitelství za porušení zákona regulujícího reklamu. Prokázalo se totiž inzerování nelegálního „pronajímání živnostenského oprávnění“. „Neprokázalo se však, že došlo k pronájmu koncese,“ říká mluvčí ministerstva František Kotrba.

Zajímavé je, že podobná praxe se objevuje i u alternativní taxislužby Uber. A i tam jiným řidičům vadí. Od letošního února totiž Uber vyžaduje pro přihlášení do aplikace po řidičích živnostenské oprávnění. Umožňuje jim ale zadat jak IČO vlastní, tak svého „nadřízeného“.

Fotogalerie

V rámci platformy se tak vyvinuly struktury, kdy majitelé živnostenských listů „zaměstnávají“ další řidiče pod sebou. Uzavírají s nimi smlouvy na – zpravidla velmi nízkou – mzdu a jimi odježděná odměna putuje přímo za nimi.

To ale vadí řidičům, kteří se začali Uberem živit. Tvrdí, že lidí bez IČO – často cizinců bez pracovního povolení – je ve struktuře čím dál víc a díky nim si Uber může dovolit snižovat ceny, což způsobuje, že řidiči-živnostníci si na sebe vydělají čím dál obtížněji.

Nutno říci, že v tomto případě jsou z pohledu českých zákonů ilegálními dopravci obě skupiny. Zákon o silniční dopravě totiž porušuje jakýkoli řidič UberuPop.

Středoevropský šéf Uberu Rob Khazzam na nedávné tiskové konferenci řekl, že si je této možnosti vědom, ale označil řidiče jezdící na cizí IČO za menšinu. „Nevím, proč si to tak lidé vybírají. U nás má každý možnost jezdit sám na sebe,“ říká k tomu Khazzam.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Růst české ekonomiky letos zpomalí na 2,6 procenta, očekává OECD

Generální tajemník Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) Ángel...

Růst české ekonomiky v letošním roce zpomalí na 2,6 procenta z loňských 2,9 procenta. Předpovídá to Organizace pro...

Stát chce koupit hutě ArcelorMittal za korunu, tvrdí Babiš

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Stát chce koupit ostravský hutní podnik ArcelorMittal za korunu. Premiér Andrej Babiš to uvedl v pondělním vydání...

Řetězce mění receptury u stovek potravin. Budou méně slané a sladké

Ilustrační snímek

Tuzemské obchodní řetězce Lidl, Kaufland či Tesco mění receptury potravin vlastních značek. Snižují podíl cukru, soli i...

Najdete na iDNES.cz