Neotevřený outlet u Ruzyně dál čeká na využití, neprošlo ani parkoviště

  0:20aktualizováno  0:20
Bitva věřitelů o to, komu připadne neotevřené obchodní centrum Galleria Moda, se táhne už tři roky. Správcům tak nezbývá než hledat alternativní způsoby využití a vydělat tím alespoň na údržbu centra. Mluvilo se například o autosalonu nebo parkovišti. Ani jeden plán ale nedopadl.

Nedokončené obchodní centrum Galleria Moda u pražské Ruzyně | foto: Martina Patočková, MF DNES

Akce by se insolvenční správkyni Heleně Horové, která má centrum pod kuratelou, hodily. Přinesly by peníze do prázdné kasy, ze které je třeba platit udržení budovy v obnovitelném stavu. Musí se pravidelně pouštět elektřina, světla, voda, a hlavně hlídat centrum postavené za více než miliardu před nájezdy zlodějů.

"Ráda bych centrum vyzkoušela za provozu, blíží se konec záručních dob," přidává důvod insolvenční správkyně Helena Horová.

Peníze zatím posílá největší věřitel UniCredit Bank. Konkurzní řízení však stojí a série žalob naznačuje, že se ještě dlouho potáhne. Zatím poslední pokus o soudní určení, komu centrum patří, skončil tento týden odkladem.

Další příjem na údržbu by se proto hodil. Akce Škody Auto, která se konala letos v únoru v Praze, vypadala jako šance. Automobilka si pozvala dealery z celého světa, aby jim ukázala nové logo a zatím utajované modely. Opuštěné chodby centra byly horkým kandidátem.

Nedokončené obchodní centrum Galleria Moda u pražské Ruzyně.
Nedokončené obchodní centrum Galleria Moda u pražské Ruzyně.
Nedokončené obchodní centrum Galleria Moda u pražské Ruzyně.

Verze, proč nakonec dealeři skončili v O2 areně a v autosalonu, se liší. Podle Horové nakonec nechtěla do centra Škoda Auto. Lidé pohybující se kolem tohoto byznysu tvrdí, že akci stopla ona. Škoda, její německá agentura Vok Dams a česká Concepts by Liberty, které akci zařizovaly, to nekomentují.

Nové parkoviště u letiště?

Další šancí bylo velké parkoviště před centrem. Vítězem výběrového řízení se stala počátkem května společnost Eltodo, známá svým dopravním značením. Prvenství se vzdala. Na otázky proč její majitelé, kteří se snaží firmu podle týdeníku Ekonom prodat, nereagovali.

Galleria Moda

Největší centrum s levnou módou, jak se prezentovalo, stojí u pražského letiště tři roky téměř hotové. Ani jeden ze 160 obchodů neotevřel, protože italskému investorovi těsně před dokončením na podzim 2008 došly peníze a zkrachoval. Od té doby se táhne nákladná právní bitva o to, komu z věřitelů centrum připadne.

Podle informací MF DNES si Eltodo chtělo najmout třetinu z celkových 2 400 míst a zaparkovat na nich známé taxíky AAA. Ty mají mimo jiné smlouvu s pár kilometrů vzdáleným letištěm, odkud rozvážejí cestující po Praze. Letiště, pro které je parkování významným zdrojem příjmů, v červnu přitvrdilo a bude chtít po taxikářích, se kterými nemá smlouvu, více peněz za krátkodobý vjezd k letištním halám. Tímto krokem ztíží život provozovatelům parkovišť v okolí. Potenciálně tedy i Eltodu či jinému budoucímu provozovateli parkoviště před Galleria Moda.

Letiště Praha bylo navíc jednou z firem, které se snažily provozování parkoviště zabránit. Odůvodnilo to tím, že k centru není dostavěna příjezdová silnice a křižovatka. "Zcela jednoznačně dojde ke zhoršení dopravní dostupnosti mezinárodního civilního letiště, v jehož důsledku může dojít k prodloužení dojezdových časů všech složek záchranného systému, což s ohledem na vysoké nároky bezpečnosti letiště lze považovat za vysoce nebezpečné a rizikové," napsali správkyni členové představenstva Letiště Praha.

"Nejde tedy rozhodně o to, že by pro nás případné parkoviště před tímto objektem znamenalo významnou konkurenci, ale skutečně jde především o dopravní prostupnost," dodává mluvčí Michaela Lagronová.

Námitky měla i společnost Go Parking, která se však soutěže zúčastnila. Ta provozuje nedaleko letiště parkoviště a podle vyjádření jejího advokáta uzavřela s investorem centra smlouvu "o neútočení". Nyní tvrdí, že má právo žádat pět milionů jako smluvní pokutu, pokud bude centrum pronajímat místa na parkování, protože tím poruší konkurenční doložku.

Insolvenční správkyně námitky odmítla. Nyní novou soutěž vyhlašovat nechce do doby, než se rozhodne o tom, jestli vůbec obchodní centrum patří do majetkové podstaty zkrachovalého investora. To rozporuje svou žalobou společnost 2R Holding, která centrum ještě před vyhlášením úpadku koupila v exekuci. Do katastru jako vlastník zapsána nebyla, mimo jiné proto, že největší věřitel UniCredit Bank prodej napadl.

Nejčtenější

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Osm německých letišť v úterý zruší stovky letů. Stávka se dotkne i Česka

Letiště v německém Frankfurtu. Ilustrační foto

Nejméně stovky letů zruší v úterý německá letiště kvůli stávkám bezpečnostního personálu. Jen na nejfrekventovanějším...

Thajci chtějí pořídit nové L-39NG, mají nahradit dosluhující Albatrosy

Letoun L-39NG společnosti Aero Vodochody

Thajsko stojí o dvanáct českých cvičných letounů L-39NG, které v polovině října jako novinku představilo Aero...

Škvára končí na skládce, ale může z ní být silnice, říká ředitel spalovny

Ředitel spalovny v pražských Malešicích Aleš Bláha

Více než dvacet let fungující spalovna komunálního odpadu v pražských Malešicích prochází za provozu rekonstrukcí za...

Najdete na iDNES.cz