Nákupních center bude přibývat

  • 15
Nákupní apetyt Čechů láká stále více velkých realitních investorů. Přestože nákupních center přibývá jako hub po dešti, je to je teprve začátek. Zahraniční investiční společnosti a banky hodlají totiž letos prostavět skoro miliardu eur (asi třicet miliard korun), aby vznikly další nákupní centra a kancelářské budovy. To představuje zhruba jednu pětinu z ročního objemu přímých zahraničních investic.

"Dnes se dá říci, že jde o boom. Pionýři, kteří tady investovali, byli úspěšní, a prokázalo se, že rizika nejsou tak velká a budovy produkují, co mají," vysvětluje Petr Urbánek ze společnosti Europolis Invest Management. Europolis má nachystanou asi miliardu až miliardu a půl eur na projekty v Polsku, Maďarsku a Česku.

Obdobnou sumu se chystá utratit holandská ING Real Estate. Asi třetina z toho by měla připadnout na Česko.

"Asi to budou hlavně takzvané shopping boxy, jak jim říkáme, protože z architektonického pohledu nejde o nic výjimečného. Nebo půjde o kancelářské budovy," říká výkonný ředitel firmy Peter Davis.

Rozsáhlé investice do českých nemovitostí chystá i HVB Bank. Finanční skupina Doughty Henson, která nedávno vypadla ze soutěže o Český Telecom také vstoupila na trh s nemovitostmi. Do roku 1999 v Česku mnoho podobných projektů nebylo. Europolis odhadla, že za velké projekty zatím firmy vydaly jen 200 až 300 milionů eur (šest až devět miliard korun).

Vezme-li se prodej pouze dokončených a plně funkčních staveb, šlo loni zhruba o 2,4 miliardy korun, uvádí realitní firma DTZ. K největším investicím v Praze patřil Karlínský palác za téměř miliardu korun. Teď vývoj nabírá rychlejší spád. K atraktivitě investic do nemovitostí přispěl i pád akciových trhů. Investoři pak radši vložili peníze do bezpečnějších nemovitostních fondů, říká Urbánek.

Výstavba business centra anebo nákupního střediska dnes v Česku vynáší kolem devíti až desíti procent, což je o něco méně než před lety. Zájem investorů totiž vzrůstá a nabídka kvalitních nemovitostí je omezená, a tak se firmy musí spokojit s nižším výnosem.

"S blížícím se vstupem do EU se bude zlepšovat investiční klima, rizika budou nižší a investoři budou ochotni přistupovat na nižší výnos, což bude znamenat růst cen těch nemovitostí, které vyhovují nárokům investorů," říká Jaromír Smetana z DTZ.

Asi nejrychleji dnes roste počet velkých nákupních center s širokou nabídkou zboží a služeb včetně zábavy. Pro letošní rok firmy odhadují, že přibude dalších 140 tisíc metrů čtverečních obchodních ploch, což je dvojnásobek toho, co získali milovníci nákupů loni.

V porovnání se západní Evropou má Česko pořád dost místa na další obchodní centra. V průměru dnes v EU připadá na tisíc obyvatel zhruba 150 metrů čtverečních nákupní plochy, zatímco v Česku je to zhruba třetina.