Cena nafty a benzinu na rotterdamském trhu, kterým se všichni řídí, se za posledních 14 dní zvýšila zhruba o 2,5 koruny bez DPH. „To je zdražení se kterým musíme počítat,“ dodává Indráček. „Benzin určitě v nejbližších dnech také zdraží o dvě koruny, reálně tedy o 2,5 koruny včetně DPH a nafta o 2,5 a 1,8 spotřební daň, takže o více než čtyři koruny.“
Vyšší spotřební daň z nafty prošla. Zdraží ji to o téměř dvě koruny za litr |
Podle něj je hlavním důvodem zdražení ekonomický vývoj ve Spojených státech amerických, kde se očekával růst, ten byl ovšem 0,2 procenta vyšší než se predikovalo.
„Vedle toho mají Američané své vlastní rezervy a sledují spotřebu, a ta byla prorůstová. Jejich zásoby mezitýdenně klesaly a spotřeba proti tomu rostla. A tohle jsou důvody, proč cena na trhu roste. Obchodníci na to zareagovali a začali skupovat produkty,“ popisuje Indráček.
Další vlna zdražování ropných produktů a potažmo pohonných hmot přišla před několika dny. Ta byla dána tím, že naopak Čína oznámila nižší ekonomický růst než bylo predikováno.
„Navíc Saúdové snížili těžbu, aniž by měli smlouvu s OPEC, protože měli pocit, že toho je na trhu moc. A teď trh očekává, že v tom budou Saúdové pokračovat a držet nižší produkci, a to tlačí na cenu,“ říká petrolejář.
Od 1. srpna se spotřební daň zvyšuje o 1,8 koruny, nikoliv však na svou hodnotu, ale na vyšší, která byla během pandemie. „Od ledna 2010 od prosince 2020 byla spotřební daň na naftu 10,95 a teď se vracela z 8,45 na 9,95. Vracela se na úroveň, která byla nastavená v době covidu, kdy šla spotřební daň o korunu dolů. Spotřební daň na původní předcovidovou hodnotu se tedy může ještě zvýšit. Jsme v Evropě stále třetí či čtvrtí nejlevnější, nyní trochu spadneme, ale tak o dvě příčky, takže pořád budeme v lepší třetině. Takže vláda má určitě prostor ke zvýšení spotřební daně,“ uvedl Indráček.
Vyšší náklady
Podle odhadů může litr nafty zdražit o 1,80 koruny, protože zvýšením spotřební daně se zvýší část ceny připadající na daň z přidané hodnoty. Dopravci se zatím neshodují v tom, jaké to pro jejich podnikání přinese dopady a zda kvůli tomu budou muset zdražovat.
Pro některé z oslovených firem bude změna znamenat zásah do nákladů, což by nemusely zvládnout. Považují to navíc za znevýhodnění vůči zahraniční konkurenci. Jiní dopravci, které ČTK rovněž oslovila, ale zásadní problémy kvůli vyšší ceně nafty nečekají. Firmy teď nepředpokládají, že by vlivem změny daňové sazby zdražily služby v autodopravě, do budoucna to ale nevylučují.
Nafta zdraží, prezident podepsal zvýšení její spotřební daně |
Snížená sazba měla původně platit do konce letošního roku. Na původní úroveň se tak vrací o pět měsíců dřív. Vláda to zdůvodňuje hlavně zlevněním nafty a také snahou získat víc peněz do státního rozpočtu. Zvýšení sazby by mělo státu přinést za každý měsíc asi 800 milionů korun navíc, z toho 727 milionů korun by podle ministerstva financí mělo jít do státního rozpočtu a 73 milionů korun do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Vláda v důvodové zprávě tvrdí, že i kdyby prodejci promítli plně do ceny navýšenou sazbu daně, bude cena nafty v tuzemsku stále nižší nebo porovnatelná ve srovnání s okolními státy.
Se spotřební daní ve výši 8,45 koruny na litru nafty patřila Česká republika mezi země s nejlacinějšími pohonnými hmotami. „I po zvýšení cen bude Česko mezi zeměmi s nejlevnější naftou v EU. Jsme třetí až čtvrtí nejlevnější a posuneme se o dvě místa nahoru,“ uvedl Indráček.
To sice může být útěchou pro běžné motoristy, ne ale pro provozovatele kamionové dopravy. Pro ně je totiž rozhodující, za kolik nakupuje naftu největší konkurence ze sousedního Polska. „Podle posledních dat z minulého týdne jsme měli motorovou naftu bez započtení DPH o padesát haléřů levnější než v Polsku. Po zvýšení sazby předpokládáme, že oproti polským kolegům budeme v nevýhodě zhruba o korunu nebo o korunu padesát,“ uvedl tajemník sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.
Podle něj se blížící datum zavedení vyšší sazby začalo projevovat na českých benzinových pumpách už dopředu, a je tak otázkou, zda prodejci nakonec ceny zvýší o uvedených 1,8 koruny včetně DPH.
Datum | Průměrná cena nafty |
---|---|
17.07.2023 | 32.46 |
18.07.2023 | 32.50 |
19.07.2023 | 32.58 |
20.07.2023 | 32.60 |
21.07.2023 | 32.59 |
22.07.2023 | 32.62 |
23.07.2023 | 32.62 |
24.07.2023 | 32.61 |
25.07.2023 | 32.65 |
26.07.2023 | 32.74 |
27.07.2023 | 32.87 |
28.07.2023 | 33.00 |
29.07.2023 | 33.10 |
30.07.2023 | 33.13 |
31.07.2023 | 33.24 |
Zdroj: CCS |
Tu si však dopravci mohou nárokovat zpět, a proto i ve srovnání cen vůči cizině vychází z dat bez daně z přidané hodnoty. Z nejbližších zemí tak bude podle Hromíře palivo pro kamionové dopravce lacinější ještě v Maďarsku, kde část spotřební daně stát dopravcům vrací. Levnější palivo nicméně bude i nadále ve srovnání s Německem, Rakouskem i Slovenskem.
Ceny pohonných hmot loni začaly skokově narůstat po zahájení útoku ruské armády na Ukrajinu na konci února 2022. Letos pohonné hmoty nejprve od začátku února zlevňovaly, zhruba od konce května pozvolna stoupaly. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) řekl již začátkem května, že když vláda přišla loni se snížením spotřební daně, pohybovaly se ceny nafty kolem 44 korun, zatímco letos se blížily 30 korunám za litr.
Podle údajů společnosti CCS z minulého týdne stál litr nafty v průměru 32,74 Kč, což je o 16 haléřů víc než před týdnem. Současná cena nafty je nejvyšší zhruba za poslední dva a půl měsíce. Podobně je na tom i benzin, který byl naposledy dražší na konci dubna.
16. května 2023 |