"Kterýkoliv nový ministr dopravy si bude muset rozmyslet, zda dá radši osm miliard na viněty, nebo na stavbu nových silnic," předvídá primátor Brna a stínový ministr dopravy Roman Onderka (ČSSD).
Ministerstvo dopravy se však nyní musí začít připravovat na variantu, že viněty od začátku příštího roku skutečně nahradí nynější známky. Úřad o nich přitom téměř nic neví. Ani to, kolik budou stát.
Jisté je zatím jedno – ze zakázky na viněty bude profitovat společnost Kapsch, která provozuje mýtný systém. Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky je možné, že se projektu budou moci zúčastnit i jiní dodavatelé. Soutěž by mohla být vypsána třeba na samotnou výrobu elektronických krabiček.
Kapsch, který se – podobně jako například k informačním portálům na dálnicích – i k vinětám dostal díky zakázce na mýtný systém, nechce současné dění vůbec komentovat.
Krátká doba na zavedení vinět by přitom měla podle poslance ODS Libora Ježka nahrávat tomu, že od ledna příštího roku zůstanou papírové známky. "Pokud bude ministerstvo postupovat v souladu se zákony, smlouva nemůže být dříve než v listopadu," odhaduje Ježek. Ministerstvo přitom musí mít jistotu do začátku léta, kdy objednává výrobu dálničních kuponů.
Pro zachování známek existuje i další důvod: na viněty nejsou v rozpočtu vůbec žádné peníze. A nepočítá se s nimi ani ve výhledu hospodaření do roku 2012.
Zrušení vinět, které doporučila řada expertů, ministerstvo financí i kontrolní výbor Sněmovny, odmítli v úterý hlavně poslanci ODS a KSČM.
Hlavním bojovníkem za krabičky je poslanec ODS Oldřich Vojíř, který však už znovu nekandiduje. Stál u nápadu na jejich zavedení, který pronikl do zákona o pozemních komunikacích, a viněty hájil i tento týden. Podle něj jsou totiž v dlouhodobém časovém horizontu přínosné.
To však popírají propočty expertů. "Je to naprosto nesystémová inovace, která státu přinese velké ztráty," míní předseda vědecké rady České společnosti pro kybernetiku a informatiku (ČSKI) Jiří Kofránek.
"Neexistuje projekt, který by u nás ukázal smysluplnost mýta pro osobní auta," dodává děkan Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos.
Náklady na zavedení elektronických kuponů se odhadují na osm miliard korun a výběry by přitom byly nižší. O stovky milionů korun ročně by totiž rozpočet připravila zamýšlená přenositelnost zařízení.
Pro šoféry by zatím viněty kromě legálního půjčování neznamenaly žádnou změnu. "Tak, jak je dneska viněta koncipována, by úplně stačil voňavý stromeček do auta," utahuje si z novinky poslanec Zdeněk Škromach (ČSSD).
V budoucnu by však motoristé mohli začít krabičky proklínat. Aby se státu zaplatily, museli by řidiči platit stejně jako nákladní auta podle počtu ujetých kilometrů. Při zamýšlené osmileté návratnosti by sazba za kilometr musela činit 35 haléřů.