Na výprodeje chystaný zákon nesáhne

  • 26
Nový zákon, jenž měl klepnout přes prsty obchodníky po obřích vánočních výprodejích, ztratil sílu, ještě než došel na vládní stůl. Ze znění nového zákona, o kterém bude jednat kabinet, vypadla v posledním měsíci velmi diskutovaná podmínka množství zboží.

Zatímco 23. února měla nová úprava výprodejů deset řádků, nyní jich má jen pět. Vypadl celý odstavec o zákazu reklamy na zboží ve slevě, o němž obchodník ví, že je nemůže nabídnout v dostatečném množství.

"Změnila to legislativní rada vlády," uvedl na dotaz MF DNES mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Ivo Mravinac bez upřesnění.

V nové verzi novely zákona o regulaci reklamy, který putuje k ministrům, se tak k výprodejům vztahuje jen neškodný odstavec. "Reklama uvádějící zvláštní nabídku musí jasně a jednoznačně uvádět datum, ke kterému nabídka končí, případně údaj o tom, že zvláštní nabídka platí až do vyčerpání zásob nabízeného zboží," praví se v návrhu novely.

Sdružení obrany spotřebitelů si vyžádalo navrhovaný text zákona před pár týdny. "Viděli jsme však jen tu předchozí verzi. V té nové se zdá, že jde o významné zjednodušení," říká František Lobovský ze sdružení.

Výprodeje se objevují v zákoně poprvé, ale paragraf v tomto znění nic nového nepřináší. Podmínku uvedení data a omezených zásob už obchodníci plní. "Na titulní straně každého vydání katalogu je uvedeno datum začátku i konce akce, a to vždy velkým, čitelným a nepřehlédnutelným písmem," říká mluvčí řetězce Carrefour Jana Havlíčková.

Změnu zákona vyvolaly nečekaně masivní povánoční výprodeje, které nahnaly do obchodů desetitisíce lidí nadarmo, zboží z letáků nebylo v regálech. Do obchodů poté vyrazili kontroloři České obchodní inspekce a ministr průmyslu a obchodu Milan Urban rozhodl o zpřísnění zákona.

Experti však říkají, že to nebylo nutné, a proto je ani okleštěný odstavec nerozzlobil. "Obecně už platí, že reklama nesmí klamat. Jakmile publikuji inzerát, kde lákám na zboží, které nemám, klamu. Stávající úprava dostatečně umožňuje živnostenským úřadům nebo Radě pro reklamu klamavou inzerci stíhat a udělovat milionové pokuty," říká Radek Pokorný, advokát a prezident Rady pro reklamu.