Odborovému sdružení zaměstnanců kovoprůmyslu IG Metall se tak podařilo dosáhnout svého. Platy v kovo- a elektroprůmyslu vzrostou ještě letos o čtyři procenta, příští rok pak o další 3,1 procenta.
V jednotlivých spolkových zemích bude teď o dosažené dohodě hlasovat členská odborářská základna. Je však téměř jisté, že potřebných 25 procent hlasů se všude bez problémů podaří najít.
Není však vyloučeno, že se stávky do Německa zase brzy vrátí. Nespokojeni se svými platy jsou totiž i zaměstnanci ve stavebnictví, maloobchodě a také pracovníci pošty.
Týden stávek přinesl ovoce
Týden stávek, jaké Německo nezažilo od poloviny devadesátých let, nakonec přinesl odborářům výhru. Museli sice slevit ze svých původních představ navýšení mezd o 6,5 procenta, s dohodnutým výsledkem však mohou být spokojeni.
Od června vzrostou platy v kovoprůmyslu a elektroprůmyslu o 4 procenta, od 1. června 2003 o dalších 3,1 procenta. Podnikatelé přitom byli dlouho ochotni přistoupit na růst mezd nanejvýš o 3,3 procenta. Dohoda však zatím stále platí jen pro Bádensko-Württembersko.
Otmar Zwiebelhofer ze zaměstnavatelského svazu Gesamtmetall a vyjednavač odborového uskupení IG Metall Berthold Huber se nakonec ve středu 15. května sešli na tajném místě a po devítihodinovém jednání se jim podařilo najít přijatelný kompromis pro platový růst v Bádensku-Württembersku. Ten by posléze mohl posloužit jako základna pro další státy německé federace.
Protesty okusil i východ zeměStávka německých zaměstnanců kovoprůmyslu se od pondělka rozšířila i do spolkových zemí Berlín a Braniborsko, kde se k ní připojilo deset tisíc lidí. Šlo o první významnou stávku v těchto regionech po 70 letech, protože za nacismu ani za komunismu se zde nestávkovalo.
V nových zemích se stávka dotkla například firmy DaimlerChrysler (Mercedes), dále pak Babcock Borsig a OTIS. Do Mercedesu se protesty vrátily také v Bádensko-Württembersku, kde druhý květnový týden začaly.
Dělníci zastavovali práci vždy jen na několik hodin, maximálně na jeden den.
Stávkovat začal Mercedes
Protesty zahájila v noci na 6. května noční směna v továrně Mercedes, kde výzvy odborového svazu IG Metall uposlechlo asi 2000 pracovníků, kteří do práce vůbec nepřišli. Stávka postihla také továrnu na traktory John Deere v Mannheimu nebo v závody Porsche a Audi.
"Porsche je symbolem dobré práce, která se v Německu odvádí. Chceme zajistit spravedlivé mzdy a pracovní místa," řekl demonstrantům šéf IG Metall v Bádensku-Württembersku Berthold Huber.
Nejvíce postižena byla továrna společnosti DaimlerChrysler v Sindelfingenu, kde stávkovalo 25 tisíc zaměstnanců. Podle IG Metall bude jednodenní stávka v DaimlerChrysler stát 35 až 40 milionů euro.
Předseda IG Metall Klaus Zwickel se snažil zmírnit nepříznivý dopad stávky pro spolkovou vládu sociálního demokrata Gerharda Schrödera, podle pozorovatelů je však zřejmé, že odbory svému tradičnímu spojenci - sociální demokracii - prokazují krátce před parlamentními volbami špatnou službu.
"Stávkujeme pro dobrý výsledek, pro spravedlivý podíl zaměstnanců na ziscích podnikatelů, nikoli proti kancléři Schröderovi," prohlásil Zwickel před závodem automobilky Porsche ve Stuttgartu. Zdůraznil, že odboráři jsou připraveni kdykoli obnovit jednání o podmínkách nové kolektivní smlouvy, zároveň však potvrdil, že nehodlají dále ustupovat ze svých mzdových požadavků.
Odboráři byli po letech půstu na stávkové akce silně nažhaveni. Naneštěstí pro německou ekonomiku přetekl pohár jejich trpělivosti právě v době, kdy se hospodářství pomalu probírá z recese.
Zaměstnanci německé automobilky Porsche se přidali ke stávce zaměstnanců kovoprůmyslu, kterou organizuje odborový svaz IG Metall za zvýšení mezd o více než 3,6 procenta. (6. května 2002) |
Zaměstnanci automobilky DaimlerChrysler pískají na píšťalky při stávce v Berlíně 13. května 2002. |