Ministerstvo dopravy se totiž dohodlo s firmou Kapsch, že pro druhou etapu bude potřeba ještě další stovka bran. Oproti původnímu plánu je to téměř o pět set méně. Většinu plateb totiž zprostředkuje satelitní systém.
Kamiony a autobusy by měly začít platit zhruba na 1200 kilometrech hlavních tahů mýto od 1. ledna 2008. To je o půl roku později, než se původně předpokládalo.
"Tento výpadek by ale měla vynahradit úspora, kterou přinese stavba menšího počtu mýtnic," řekl Petr Moos, který vede vyjednávací tým ministerstva.
Podle původních podmínek se mělo i na hlavních silnicích platit stejným způsobem jako na dálnicích, tedy pomocí bran. Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) tak nyní musí posoudit, zda navrhovaný systém není proti původním zadávacím podmínkám.
"Pokud dojde k závěru, že došlo ke změně, budeme požadovat vyhlášení nového výběrového řízení," upozornil Roman Pospíšil, který zastupuje firmu Autostrade, jež v původním tendru neuspěla. Ministr dopravy z verdiktu úřadu strach nemá.
"Nechci rozhodnutí odhadovat, ale myslím, že to bude v souladu se zadávacími podmínkami," uvedl Aleš Řebíček. Když ÚOHS plán posvětí, chce Kapsch začít stavět už na konci března. Zatím není jasné, kolik rozšíření mýta vynese.
"Na kalkulacích pracujeme," řekl mediální zástupce Kapsche David Šimoník. Dopravci z dalších placených kilometrů příliš radost nemají.
"Nikdo zatím neukázal, že se druhá etapa ekonomicky vyplatí. Pokud se ukáže, že je výnosná a vybrané peníze půjdou do zkvalitnění silniční sítě, nemáme nic proti," uvedl Martin Špryňar ze sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia.
Dopravce také čeká výměna stávajících palubních jednotek za nové. Ty budou pravděpodobně až dvakrát dražší než stávající, na něž se skládá kauce 1500 korun.
"Měly by být součástí řešení, a tedy zadarmo. Peníze v jednotkách jsou mrtvé, pokud má firma třeba sto vozidel, tak už se to citelně projeví," tvrdí Špryňar. Zpoplatnění hlavních tahů s velkou pravděpodobností prodraží také cestování autobusem.
Zatím se mýtné promítlo především do cen jízdenek u dálkových linek. Od ledna však začnou platit i lokální dopravci nebo autobusy městské hromadné dopravy. Návrh Středočeského kraje, aby byla linková doprava od mýtného osvobozena, neprošel. Kraj začíná připravovat jiné řešení.
"Budeme chtít, aby nám stát vrátil desítky milionů přes dotace, my bychom tyto peníze následně rozdělili mezi dopravce. Nedošlo by tak ke zdražení jízdného, které by pocítilo množství lidí," řekl středočeský radní pro dopravu Karel Vyšehradský. Svůj návrh by jednotlivé kraje chtěly ministerstvu společně představit do prázdnin.