Antimonopolní úřad potvrdil původní rozhodnutí ministerstva dopravy.

Antimonopolní úřad potvrdil původní rozhodnutí ministerstva dopravy. | foto: Radek Miča, MF DNES

Mýtné bude vybírat Kapsch, tendr na ÚOHS prošel

  • 18
Mýtné na českých dálnicích zavede společnost Kapsch. Antimonopolní úřad totiž schválil výsledek výběrového řízení ministerstva dopravy. Protest k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže podali neúspěšní kandidáti Mytia a Autostrade.

O dodávku systému mýtného se ucházela celkem čtyři seskupení. Tři z nich ale ministerstvo vyloučilo s tím, že nesplnila kvalifikační kritéria. Zakázku tak získala rakouská firma Kapsch, jejíž nabídka byla až třetí nejlevnější.

Podle Erwina Toplaka z představenstva Kapsche je verdikt důkazem toho, že ministerstvo dopravy postupovalo podle zákona. „Rozklady a protesty měly pouze jediný cíl - oddálit spuštění projektu a odvést pozornost od nedostatků v nabídkách neúspěšných uchazečů,“ sdělil.

Firmy, které stály na opačné straně zatím rozhodnutí úřadu příliš komentovat nechtěly, a to hlavně z toho důvodu, že zatím rozhodnutí neviděly, a neznají tedy přesné jeho přesné důvody.

Vyloučené firmy boj nevzdávají
Vladimír Bystrov, který mediálně zastupuje společnost Autostrade nicméně uvedl, že firma v úterý podala oficiální stížnost k Evropské komisi. Práva se pokuSí dovolat i u správního soudu. Prakticky ale podpisu smlouvy mezi ministerstvem a Kapschem nic v cestě nestojí.

Pokud by ale některá z jmenovaných institucí nakonec přeci jen uznala námitky vznesené proti způsobu výběru, mohlo by to mít dalekosáhlé dopady pro rozpočet. Evropská komise by podle Bystrova mohla tendr zrušit, mohla by České republice vyměřit sankci a Česko by nejspíš zaplatilo i náhradu škody - například společnosti Kapsch, která by začala s budováním systému a musela by práce zastavit.

První se proti rozhodnutí ministerstva odvolalo konsorcium Mytia. To nabídlo systém za 15 miliard korun. Ministerstvo ale jeho nabídku vyloučilo s tím, že neobsahuje některé podstatné náležitosti. Podle Mytie ale chybějící informace ministerstvo nepožadovalo.

Další protestující, italská společnost Autostrade, přišla se systémem za 17,5 miliardy korun. Ta ale ministerstvu nedodala potřebné certifikáty o bezpečnosti práce. Zástupci Autostrade se ale brání, že předložila potvrzení z Itálie, které splňují ještě přísnější normy, než jsou ty české.

Ve výběrovém řízení tak zvítězil rakouský Kapsch. Ten předložil nabídku za 22 miliard korun.

Tendru se účastnila ještě česká společnost AŽD, která nabídla systém za 33,7 miliardy.

Ministerstvo vyloučilo oba správně
Podle šéfa antimonopolního úřadu Martina Peciny bylo vyloučení Mytie a Autostrade oprávněné.

Pecina potvrdil, že Mytia nepředložila požadované reference na jeden z klíčových komponentů systému. Dále nesplnila podmínku ministerstva dopravy, že systém musí umožňovat centrálně sledovat všechna data o transakcích v reálném čase.

S protestem neuspěli u ÚOHS ani Italové. Jejich certifikáty totiž antimonopolní úřad neuznal jako dostatečné.

„Ve své nabídce nedoložila společnost Autostrade některé certifikáty, které zadavatel požadoval, ani příslušný ekvivalent, který by mohl zadavatel přijmout,“ vysvětlil Pecina. „Nedoloženy byly také výpisy z Rejstříku trestů u dvou členů správní rady společnosti,“ dodal šéf antimonopolního úřadu.