Móda v Česku vyjde dráž než v cizině

  • 11
Vyšetřit si při cestě na dovolenou do Francie či Španělska ještě pár desítek eur na nákup několika svršků či bot se určitě vyplatí. Ceny módního oblečení a bot vyjdou podle nové studie Eurostatu ve většině evropských zemí včetně těch západních levněji.

Statistici porovnávali podobný nákupní košík, který obsahuje více než 400 kousků zboží.

Česko vyšlo ze třiceti zemí jako dvanácté nejdražší. O polovinu levněji než v tuzemsku vyjdou nákupy v Rumunsku, naopak o polovinu dražší jsou na Islandu.

Zahraniční obchodní řetězce a prodejci módních značek, kterých se toto srovnání hlavně týká, cenové rozdíly připouštějí, i když podle nich nejsou nijak dramatické.

"Český trh je nepoměrně menší, a navíc roční nákupy Čechů jsou vzhledem ke kupní síle stále nižší než obyvatel starých zemí Evropské unie," vysvětluje šéf sítě obchodů La Halle v tuzemsku David Pažitka.

V Česku ukusují velkým obchodníkům oproti západním zemím z tržeb i přetrvávající nákupy v tržnicích. Na nich domácnosti podle průzkumů Gfk utratí 15 procent z peněz vyčleněných na oděvy a boty.

Jejich obliba, stejně tak jako secondhandů, se však postupně snižuje. Tržby obchodů s použitým zbožím klesají podle statistiků dlouhodobě. Za letošní první tři měsíce šly proti loňsku dolů o zhruba pětinu.

Roli při stanovení ceny na českém trhu hraje dále i kurz koruny. Obchodníci často nakupují za předem daný kurz, a ten se může od toho skutečného lišit. Cenu navíc po přepočtu z eur do korun dále upravují, aby dobře vypadala a zákazník si ji dobře zapamatoval. Tričko tak nestojí třeba 374 korun, ale 399 korun.

V jiných případech jdou vyšší ceny na vrub toho, že se určitá značka v Česku prezentuje s patřičnou reklamou jako lepší butik, ačkoliv v západní Evropě jde o levnější zboží určené pro širší vrstvy lidí. Reklamní prezentaci pak odpovídá i cena.

"V některých případech se cena z nedostatku bližších informací o místním trhu také stanoví jako prodejní cena v zemi, kde je centrální sklad, a pro zachování marže se přičtou navíc dopravní náklady do Česka," doplňuje Pažitka s tím, že La Halle drží v ČR podobné ceny jako v domovské Francii.

Odlišnou politiku má holandský řetězec obchodů C&A, kdy jednotlivé obchody sice nakupují všechny na jednom místě, ale ceny si určí podle nákladů v dané zemi. "Něco je tu dražší, něco levnější," říká šéf C&A Aleš Drábek.

Podobné jako v zahraničí jsou tady podle prodejců i marže. Ty se dnes pohybují u obchodů s módním oblečením v průměru okolo padesáti procent. Z utracených třiceti až čtyřiceti miliard za oděvy a obuv tak obchodníkům v Česku zůstane zhruba polovina.

Někteří prodejci však vidí za vyššími cenami zboží i fakt, že konkurence zde ještě není tak tvrdá. "To je také důvod, proč budeme svědky příchodu dalších řetězců prodávajících módní zboží," říká jednatel jednadvaceti obchodů s oděvy Takko Michal Pospíšil. Nové značky je možné vysledovat s každým dalším nákupním centrem.

"K jednomu z hlavních magnetů u nás patří Peek & Cloppenburg, který otevřel svoji první filiálku v Česku," říká například ředitel nedávno otevřeného brněnského centra Vaňkovka Josef Wiedermann.