Češi se nechtějí stěhovat za prací, rozpohybovat je má nový příspěvek

  1:43aktualizováno  1:43
Od 1. listopadu bude k dipozici nová paušální dávka ve výši 50 tisíc podporující zaměstnanost. Příspěvek na přestěhování začnou úřady práce vyplácet těm, kteří se přestěhují za prací do vedlejšího nebo ještě vzdálenějšího okresu. Podmínkou je překonání vzdálenosti padesáti kilometrů od původního bydliště.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

„Nejedná se o nárokovou dávku, žadatel musí splnit podmínky,“ říká Jiří Vaňásek, náměstek ministryně pro řízení sekce zaměstnanosti. Bez práce je aktuálně 378 tisíc lidí, přičemž firmy potřebují obsadit 141 tisíc míst. To jsou rekordní čísla za posledních osm let, firmy tak bojují s nedostatkem lidí.

Zaměstnavatelé novou dávku vítají. „Částka pokryje lidem náklady na faktické přestěhování a vyřízení papírů s novým bydlením,“ říká Jan Rafaj, personální ředitel společnosti ArcelorMittal a viceprezident Svazu průmyslu České republiky.

Škoda Auto aktuálně shání stovky lidí do svého výrobního závodu v Kvasinách, kde rozjela výrobu nových SUV Škoda Kodiaq a Seat Ateca. „Momentálně probíhá kampaň na území celé České republiky. Novým zaměstnancům nabízíme po třech měsících mzdu až třicet tisíc korun a dotované ubytování ve výši patnáct set korun za měsíc, včetně pomoci se zajištěním ubytování,“ říká mluvčí automobilky Tomáš Kubík.

Příspěvek podle Rafaje migraci za prací v Česku nerozpohybuje. Když se na přelomu tisíciletí utlumovala těžba uhlí na Ostravsku, zaměstnavatelé si s podporou státu a kraje najali zprostředkovatelské agentury, které lidem radily s hledáním práce mimo region.

„Jde o to zbořit psychologické bariéry a s lidmi si o tom v klidu u kafe promluvit, probrat výhody a negativa. Pozvat je i vícekrát, včetně manželek, vysvětlit jim, kam by mohly děti chodit do školy, že jim firma zajistí stěhováky a podobně,“ vysvětluje Rafaj.

O dávku na dojíždění je malý zájem

Podle aktuálního průzkumu firmy IPSOS pro agenturu práce Wincott People se víc než polovina populace (56 procent) nechce za prací přestěhovat. Lidé jsou ochotní o tom začít uvažovat, pokud by v jiném okrese dostali nejméně o pět tisíc korun navíc po odečtení nákladů na bydlení mimo domov.

Návrh vypracovalo ministerstvo práce a navazuje na příspěvek na regionální mobilitu neboli na dojíždění. Ten se začal vyplácet v dubnu a od té doby o něj požádalo 299 lidí, přičemž 98 z nich byl poskytnut.

„Nejčastěji přiznávaná je částka 3 500 korun měsíčně,“ uvádí ministerstvo ve zprávě pro tripartitu. Příspěvek se dává ve výši tisíc až 3,5 tisíce korun až na dvanáct měsíců, podle vzdálenosti do místa výkonu práce od místa bydliště.

Krajů, kde se smí dávka vyplácet, je šest a jsou to ty s nejvyšší nezaměstnaností: Moravskoslezský kraj, Jihomoravský, Olomoucký, Karlovarský, Královéhradecký a Ústecký. Příspěvek nelze poskytovat na dojíždění za prací do zahraničí s jedinou výjimkou, a tou je Moravskoslezský kraj. Lidé tam mohou jezdit za prací na Slovensko či do Polska.

Kvůli nízkému zájmu v červenci Úřad práce České republiky musel zmírnit podmínky. Dosáhnou na něj nezaměstnaní, kteří jsou na úřadě déle než pět měsíců, musí získat práci nejméně na šest měsíců a brát méně než jedenapůlnásobek průměrné mzdy, tedy zhruba 39 tisíc korun.

Křišťálová Lupa 2016

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Až o 13 korun dražší krabička. Kuřáci si připlatí víc, než se zdálo

Ilustrační fotografie

Kouření může zabíjet a za hříchy se platí. Celou pravdu však kuřákům ministerstvo financí ani zdravotnictví neřekly:...

Bankovní asociace vítá plán vlády na vytvoření Národního rozvojového fondu

ČSOB - ilustrační snímek

Česká bankovní asociace přivítala plán vlády na vytvoření Národního rozvojového fondu, do kterého by přispívaly banky...

Recyklace se musí vyplatit. Část plastů končí kvůli nákladům na skládce

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Některé plasty se nerecyklují, protože by to bylo drahé. Končí na skládkách či ve spalovnách. Nejznámější z...

Najdete na iDNES.cz