Pravidelný klasicismus. Dodnes je z Vítkova výborně vidět pravoúhlé domovní...

Pravidelný klasicismus. Dodnes je z Vítkova výborně vidět pravoúhlé domovní bloky. Karlín byl stavěn s architektonickým záměrem v době klasicismu, který upřednostňoval pravidelné tvary a široké ulice. Dominantou čtvrti je dodnes kostel sv. Cyrila a Metoděje na Karlínském náměstí. | foto: Michal Sváček, MAFRA

Mileniálové chtějí žít v módních čtvrtích ve velkých městech

  • 168
Vyšší sebevědomí, vyšší nároky a touha po nezávislosti. Přesně tak by se dali popsat mileniálové jako zákazníci realitních kanceláří. Mladí lidé ve věku od dvaceti do třiceti let sice sní o perfektním bydlení v příjemné lokalitě, ale současné ceny je často velmi rychle vrátí do reality.

Místo koupě vysněného bytu se tak mnozí nakonec musí spokojit s pronájmem nebo si prodlouží bydlení u rodičů.

„Obecně jsou mileniálové vykreslováni jako lidé, kteří se neradi k něčemu vážou, nechtějí nic vlastnit ani se nikam upisovat. Chtějí mít všechny benefity moderního života – kariéru, volný čas, ale i hezké bydlení,“ popisuje zákazníky do třiceti let majitel realitní kanceláře RE/MAX Anděl Jaroslav Nedvěd. Dle zkušeností jeho makléřů se mileniálové nejčastěji stěhují do velkých měst, jako je Praha, Brno, Ostrava, Olomouc nebo Plzeň.

Výkonný ředitel Fincentrum Reality Martin Fojtík nicméně upozorňuje, že po vysoké či střední škole mileniálové žijí většinou nějakou dobu v nájmu, do dvou let od konce studií začínají řešit hypotéku.

Mladí lidé touží nejčastěji po moderním bytě v novostavbě. Přednost dávají módní čtvrti poblíž centra. Například v Praze si kupují byty na Žižkově, Smíchově nebo v Dejvicích. V novostavbě si většinou mohou dovolit pouze menší byty, tedy 1+kk nebo 2+kk. Nevadí jim ale ani bydlení na okraji města. Důležitá je dostupnost veřejné dopravy.

Podle statistik developerské společnosti Central Group byl v uplynulých letech průměrný věk těch, kdo si kupují byt, poměrně stabilní. Pohyboval se dlouhodobě nad hranicí 40 let. Vloni poprvé pod tuto hranici klesl.

„Důvodem je fakt, že velmi levné hypotéky v posledních letech zpřístupnily bydlení také mladší generaci, dokonce i lidem pod 30 let. Vzhledem k rostoucím cenám nových bytů v uplynulém roce ale počet mladých kupujících opět klesá a průměrný věk se tak pomalu vrací k hranici 40 let,“ vysvětlila tisková mluvčí Central Group Marcela Fialková s tím, že nyní je zájemců z řad lidí do 30 let mezi kupujícími kolem 18 procent.

Mileniálové zatím tvoří menšinovou klientelu i u developera Finep, ale jak tvrdí tiskový mluvčí společnosti David Jirušek, jejich počet roste. „Je to dáno především hospodářským růstem, výrazně většími možnostmi pro uplatnění se hned na začátku kariéry a logicky i tím, že je řada mladých lidí velmi úspěšná v práci a volné finanční prostředky moudře investuje,“ říká Jirušek.

Nebojí se zadlužit
Podle průzkumu realitní kanceláře Lexxus se mileniálové od předchozí generace liší ještě tím, že když už začnou uvažovat o koupi vlastního bydlení, nezaměří se jako jejich rodiče na startovací byty, ale touží rovnou po prostornější nemovitosti, kterou nebudou muset v případě založení rodiny měnit.

„Právě zde nastává ostrý střet s realitou. Zástupci digitální generace jsou sebevědomí, a proto se neobávají ani vysokých splátek. Ty je však mohou neúměrně finančně zatížit, a tak se stává, že raději upřednostní kariéru před dítětem,“ vysvětluje Denisa Višňovská, partner realitní kanceláře Lexxus.

To, že mladí lidé nemají strach ze zadlužení, potvrzuje i zjištění společnosti Central Group, podle níž si hypotéku bere až 75 procent mladých. S akontací jim často pomáhají rodiče. Pro porovnání: klienti společnosti ve věkové kategorii 50 až 60 let si hypotéku berou jen ve 25 procentech případů.

Pokud si ale nemohou koupit vysněný byt, tak radši žádný. „Naše zkušenost je taková, že v mnoha případech poté, co zjistí, co za své peníze mohou koupit, zvolí nakonec pronájem, který jejich očekávání splní. Nebo ještě spíš, zůstávají déle u rodičů,“ uvádí výkonný ředitel realitní sítě Century 21 Štěpán Gjurič.