Loňský rok byl ve znamení notebooků

Zájem Čechů o osobní počítače je stále větší. Loni se v Česku prodalo 413 tisíc počítačů, proti roku 2002 o 4,5 procenta více. Odborníci ale hovoří o výrazném ochlazení. V předchozích letech se totiž přírůstky pohybovaly v desítkách procent. Zájem zákazníků se loni upnul hlavně na notebooky.

Těch se podle údajů poradenské firmy IDC prodalo o celých 56 procent více než v roce 2002, celkem 116 000 kusů. Zvýšený zájem panoval i u serverů.

Naopak klasické stolní počítače jsou v poslední době v menší oblibě. Jejich prodej klesl o osm procent, stagnaci či pokles předpovídá IDC i pro letošek.

Loňský pokles stolních PC způsobila v meziročním srovnání především velká zakázka z roku 2002, kdy se v rámci projektu Internet do škol prodalo asi 25 tisíc počítačů.

Celková hodnota loni prodaných počítačů dosáhla 485 milionů dolarů. To je v přepočtu asi 13 miliard korun.

České značky ztrácejí
Značkám loni kraloval Hewlett-Packard 16procentním podílem na trhu. Stříbrná příčka patřila notebookovému specialistovi firmě Acer, bronz drží Dell. Pro Acer se rozhodlo jedenáct, pro Dell asi deset procent kupujících.

"Lokální firmy ztrácely proti roku 2002 podíl. Bylo málo velkých projektů a ty, co byly, získali zahraniční hráči," říká analytik IDC Lukáš Raška.

Na české firmy tak loni zůstalo 48 procent trhu.

HP vede i mezi tiskárnami
Hewlett-Packard opanoval i prodeje tiskáren. Písmena HP nesla v tuzemsku zhruba každá druhá prodaná tiskárna. O pozici dvojky a trojky soupeří zhruba s patnáctiprocentními podíly Epson a Canon.

"Pro příští roky očekáváme další zostření konkurence především v barevných laserových tiskárnách," dodává Ilona Stankeová z IDC.

Prodeje tiskáren loni klesly o deset procent na 316 468 kusů. IDC to přičítá jednak menší potřebě zákazníků tisknout, jednak nástupem multifunkčních zařízení. Ta kromě tisku nabízejí i další služby (scanner, kopírka) a v roce 2003 se jejich prodeje zvýšily o polovinu.

Změny prodejů proti roku 2002
(v kusech)

stolní počítače -  8 %
notebooky + 56 %
servery + 16%

Tržní podíly největších značek na českém počítačovém trhu za rok 2003 (v procentech)