Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Lidé při nákupu auta připlácejí až desetitisíce za reklamu

  • 166
Kdo si kupuje nové auto, zaplatí v ceně desítky tisíc korun za jeho propagaci. Vzhledem k počtu prodaných aut pumpují nejvíce peněz do reklamy asijské automobilky. Vede Toyota a Hyundai. Nejméně peněz vydá mladoboleslavská Škodovka.

Prodat nové auto je pro automobilky v Česku čím dál dražší, i­ když za něj lidé platí čím dál méně peněz. Ukazuje to srovnání nákladů na reklamu automobilek v Česku v ­přepočtu na prodané vozy, které provedla MF DNES ve spolupráci se společností Admosphere zabývající se mediálním výzkumem.

Podle jejích údajů proinzerovaly automobilky v ceníkových cenách (skutečné útraty se tak mohou lišit podle vyjednaných slev, ale většinou maximálně o polovinu) od ledna do května letošního roku celkem 1,9 miliardy korun. Tedy zhruba o patnáct procent více než před rokem. "Je zřejmé, že se prodejci automobilů soustředí na prezentace levnějších aut. Investice do kampaní zaměřených na dražší automobily naopak klesají," říká obchodní ředitel Admosphere Tomáš Hynčica.

Toyotu stojí propagace jednoho vozu téměř 70 tisíc Kč

Reklamním výdajům na auta v­ Česku vévodí Hyundai s utracenými více než 270 miliony podle ceníků za reklamu. Marketingový ředitel značky Andrej Bobák potvrzuje, že letos firma oproti loňsku zvyšuje své výdaje a utrácí hlavně za televizní reklamu.

"Máme agresivní cíle v­ prodejích, což znamená i zvýšené peníze na marketing. Záleží ale na finančních výsledcích, proto každé čtvrtletí aktualizujeme plán," dodal. Firma se snaží více ukazovat, že i když jde o korejskou automobilku, přes polovinu u nás prodaných aut je z tuzemského závodu v­ Nošovicích.

V přepočtu na jedno prodané auto utrácí v Česku nejvíce Toyota, kterou reklama na jeden vůz přijde na více než 66 tisíc korun. Na druhém místě je Hyundai, jehož propagace jednoho auta stojí zhruba 57 tisíc.

Vítězství Toyoty v žebříčku je částečně nechtěné a ovlivněné především poklesem počtu registrací, způsobeným nedávnou japonskou katastrofou.

Podle marketingového manažera Pavla Zákory Toyota od začátku roku investovala intenzivně do reklamy, aby splnila své prodejní cíle. Na objednávkách zákazníků to podle něj bylo poznat. "Březnové ničivé zemětřesení v Japonsku však zapříčinilo, že registrace aut objednaných zákazníky v dubnu až červnu se opozdila o jeden až tři měsíce," vysvětlil Zákora. Přesto se automobilka rozhodla neutlumit své marketingové výdaje.

Škoda Auto vydává na reklamu nejmíň

Co se týče nákladů na propagaci, tak mladoboleslavská Škodovka je ze všech automobilek, které prodávají své vozy v Česku, nejúspornější. Reklama jednoho auta ji vyjde na 9 173 Kč. Je to způsobeno jak velkým podílem aut prodaných firemním zákazníkům, tak dlouhodobě silnou pozicí na tuzemském trhu.

Firma navíc část svých marketingových výdajů přesouvá i jinam než do klasické reklamy. "Letos jsme například připravili projekt Pohádkové Česko, který motivuje rodiny s dětmi k návštěvám zajímavých míst po celé České republice. Posilujeme také spojení s cyklistickým sportem. Pro nadšence jsme spustili internetový portál Virtual Cup," vypočítává Petr Pečenka, vedoucí regionu Česká republika ve Škodě.

Podle kreativního ředitele reklamní agentury Konektor Martina Charváta je podíl reklamy na celkové ceně auta v porovnání s jinými výrobky poměrně vysoký. "Na trhu je taková konkurence, že si nikdo nemůže dovolit neinzerovat," tvrdí Charvát.

Lidé sice podle něj většinou nekupují auto podle reklamy, přesto do ní musí automobilky investovat. "Jde o budování značky, aby ji lidé měli v hlavě, když začnou řešit nákup auta," dodal Charvát. Podle něj se mění i obsah reklam: vzhledem ke snaze šetřit výrobci často inzerují nejen samotné auto, ale především jeho cenu. Převažuje hlavně tištěná a televizní reklama.