Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Yamaha

Krize vyhání z garáží silné motorky. Výrobci chystají levnější elektroskútry

  • 27
Lidé přestávají mít zájem o supersportovní motorky a začínají hledat takové, jejichž provoz příliš nezatíží peněženku. Podle prodejců stoupá poptávka po strojích na alternativní pohon, třeba po skútrech na elektřinu. Zájem o "zelené" motorky potvrdila letošní brněnská výstava Motosalon.

"Zvýšený zájem o elektrické motorky byl na letošním ročníku evidentní. Lidé hledají alternativní způsoby levné dopravy," uvedla Jana Hraběová z Veletrhů Brno, které letošní ročník Motosalonu pořádaly. Prozatím však lidé v této oblasti prozkoumávají terén.

"Elektrické motorky si určitě na trhu své místo časem najdou, zejména pro městskou dopravu, ale bude to stejné jako u aut – rozšíří se až ve chvíli, kdy budou běžně dostupné jednotné rychlodobíjecí stanice. V současnosti se elektrické motocykly nabíjejí několik hodin, což jejich použitelnost dost omezuje," říká redaktor Motocyklových novin Petr Pour.

Podle něho je sice provoz těchto strojů levný, nicméně skryté náklady číhají na majitele u baterií, které více než dva roky denního městského provozu nevydrží – a nové stojí tisíce korun.

"Zatím se při započtení vyšší pořizovací ceny a případných dalších servisních nákladů nedá říct, že by šlo o nějak výrazně levnější způsob dopravy, ale to se může změnit. Každopádně je to velmi čistý způsob dopravy," dodal Pour.

V krizi první na ráně: velké motocykly

Zájem o elektroskútry, tedy nenáročný způsob jednostopé dopravy, ilustruje vývoj na celém českém motocyklovém trhu. "Motocykl dnes už dávno není především dopravní prostředek, ale volnočasová aktivita, kterou lze odložit. Proto se na loňských prodejích motorek ekonomická recese projevila v celé své síle," uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů (SDA) Pavel Tunkl.

Loni se totiž v Česku prodalo o čtvrtinu méně motocyklů než v roce 2008. Celkově si loni Češi koupili necelých 20 tisíc motorek, přičemž o rok dříve to bylo více než 27 tisíc.

Největší ránu dostaly velké stroje. Motocyklů do objemu motoru 800 kubických centimetrů se prodalo téměř o sedm procent méně než rok předtím a velkých strojů s objemem přes 800 kubíků o pět procent. Naopak rostla kategorie slabých skútrů a svůj podíl zvedly také čtyřkolky, a to nejvíc ze všech kategorií. Podle Tunkla však svůj podíl na jejich růstu má loňská změna metodiky počítání prodejů.

"Loňský rok naplno ukázal to, co už pociťujeme delší dobu. A to razantní odklon lidí od radikálních silných supersportů, které v garážích střídají spíše univerzálnější a snáze řiditelné stroje střední třídy. Tedy stroje s kubaturou kolem 600 kubíků. Právě ty společně se skútry jsou tahouny našich prodejů," potvrzuje statistiky obchodní šéf tuzemského zastoupení motocyklů Honda Petr Příbala.

Honda koketuje s elektřinou

Právě Honda loni prodala v Česku nejvíce jednostopých vozidel ze všech výrobců, stejně tak jako na celém světě. Jen o necelých 50 motorek méně prodal v tuzemsku odvěký rival Yamaha. Rok předtím však bylo podle statistiky SDA pořadí obrácené.

I tito tradiční výrobci silničních dvousetkoňových "raket" však již koketují s elektřinou. Podle Příbaly existuje několik prototypů hondy, které jezdí na různá alternativní paliva, prozatím však žádný produkční kus výrobce nepředstavil.

Vedle čistě elektrické energie experimentují největší světové motocyklové firmy také s palivovými články, o kterých se obecně mluví jako o budoucnosti automobilové dopravy. Automobilová divize Hondy jako první na světě loni představila sériovou podobu vozu FCX, který palivové články užívá.