Slevy atrakcí na matějské pouti

Slevy atrakcí na matějské pouti | foto: Michal Šula, MAFRA

Kolotočáři loví zákazníky. U atrakcí nabízejí slevy na jiné jízdy

  • 125
Majitelé atrakcí na pražské matějské pouti se "perou" o zákazníky. Kvůli dopadům krize jich totiž ubývá, a tak se světští musí snažit, aby návštěvníci pouti utráceli peníze právě u nich. Dělají to tak, že číhají u atrakcí, a když z nich lidé vycházejí, cpou jim do rukou bonusy na jiné atrakce.

"Byla jsem s dětmi na horské dráze, vylézali jsme z vozíku, ještě se nám točila hlava a lidé, co nám z něj pomáhali ven, nám zároveň tiskli do rukou slevové lístky na další tři atrakce. Děti prosily, že si to nemůžeme nechat ujít, a tak jsem je poslala ještě jednou na kolotoč a autodrom, i když už na něm jednou byly," popisuje svou zkušenost čtenářka iDNES.cz.

To samé se podle ní opakovalo při výstupu z ruského kola, tam už ale žadonění dětí o další "výhodné" jízdy nepodlehla.

Slevy se točí v rámci jedné rodiny

Podle organizátora matějské pouti Václava Kočky vyprovokovala kolotočáře k tomuto chování horší ekonomická situace. "Doba je náročná. Zdražila nafta, elektřina, a ačkoliv lidí chodí na pouť davy, už před dvěma lety bylo cítit, že nemají peníze a nyní je to ještě horší. Rodiny, které vlastní několik atrakcí, se tak snaží obstát v konkurenci a nabízejí návštěvníkům slevy, aby aspoň nějaké peníze získaly navíc," říká sedmdesátiletý Kočka.

Slevové lístky přitom podle něj nabízejí v rámci jedné rodiny, která vlastní několik různých atrakcí. "Na lidi to působí. Na slevy jsou zvyklí z velkých obchodních domů, a tak se i místní lidé museli přizpůsobit situaci a vyjít vstříc návštěvníkům, kteří mají hlouběji do kapsy," vysvětluje Kočka.

Světským se daří hůř, stěhují se do zahraničí

Lidé, kteří se slevou platí za atrakce až o třetinu méně, jsou i přesto pro kolotočáře vítanými zákazníky. Ať už totiž na atrakci jede pouze jeden člověk, nebo je zcela obsazena, platí provozovatel za její provoz stejné fixní náklady. "Každá koruna navíc se hodí," říká jeden z provozovatelů autodromu, který na bonusy láká nové návštěvníky.

Obecně se ale světským daří podle Kočky zhruba stejně jako dříve. Musejí se ale velmi otáčet a řada z nich se stěhuje trvale do zahraničí, protože tam panují údajně lepší podmínky. V Německu jsou například osvobozeni od silniční daně, za kterou musí čeští majitelé atrakcí zaplatit desítky tisíc korun ročně. Řadu úlev mají podle Kočky také v Polsku, Rumunsku a v zemích bývalé Jugoslávie.

Za minulého režimu bylo v Česku podle statistik zhruba 1 500 až 1 600 atrakcí. "Za více než dvě desetiletí přibyly další, ale kvůli tomu, že se lidé odstěhovali, protože by se zde neuživili, zůstalo nyní v České republice už jen něco přes tisíc atrakcí," odhaduje Kočka.