Klimatizované prostory má třetina malých a středních firem, ukázal průzkum

  1:11aktualizováno  1:11
Právě teď nastavuje léto svou vlídnější tvář bez tropických teplot. Horký červen s řadou dnů, kdy teplota překročila třicet stupňů Celsia, však ukázal, že před vedrem nelze utéct. Téměř dvě třetiny podnikatelů v exkluzivním průzkumu ČSOB pro MF DNES, který vznikal právě během června, ale tvrdí, že neuvažují o pořízení klimatizace.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Fotolia

Jak vyplývá z průzkumu mezi čtyřmi stovkami malých a středních podnikatelů, necelých třicet procent firem již klimatizovanými prostory disponuje. A 6,6 procenta podnikatelů o investici do klimatizace aktuálně uvažuje.

Středoevropská města nejsou na teplotní extrémy připravená, říká expert

„Buď si ji chtějí majitelé pořídit vůbec poprvé, nebo mají v plánu stávající klimatizaci rozšířit do dalších prostor,“ říká ředitel firemního bankovnictví ČSOB Petr Manda.

Přes 70 procent těch, kteří uvažují o pořízení klimatizace, chce zařízení s venkovní jednotkou. Může jít buď o Split systém, který se skládá z jedné venkovní a pouze jedné vnitřní jednotky, jež jsou vzájemně propojeny rozvody chladiva, či o Multi-Split systém, kdy lze k jedné venkovní jednotce připojit větší počet vnitřních jednotek.

„O investici do klimatizace uvažujeme, v našich prostorách máme velké teplo. Plánujeme pořízení pevné klimatizace s venkovní jednotkou,“ říká Tomáš Kmoch, jednatel firmy provozující restaurace T.H.K. Rest Group.

Devět z deseti malých a středních podnikatelů počítá s investicí za desítky tisíc korun, částky za klimatizaci ve stovkách tisíc jsou spíše výjimkou.

„Horké počasí nás přinutilo k pořízení klimatizace, instalaci jsme dokončili teď v červnu a přišlo nás to asi na sto tisíc korun,“ říká jednatel stavební společnosti ALBA precision Rudolf Spěšný.

Jak se chladí ve firmách?

Motivace k pořízení klimatizace jsou různé. „O investici do klimatizace uvažujeme v souvislosti s plánovaným zateplením budovy a polohou budovy školy na frekventované ulici, kde je ztížená možnost přirozeného větrání,“ říká například Markéta Švadlenová, ředitelka Táborského soukromého gymnázia a Základní školy.

Pouze čtvrtina zaměstnanců oslovených podnikatelů, kteří už klimatizaci do firmy pořídili, pracuje v klimatizovaných prostorách. Tři pětiny šéfů a majitelů firem tvrdí, že zaměstnanci si v horkých letních dnech vůbec nestěžují. Jen každý desátý podnikatel uvedl, že zaměstnancům během letního parna vadí příliš vysoká teplota na pracovišti.

Dvě třetiny malých a středních firem o klimatizaci neuvažovaly

Opačný problém – tedy stížnosti na chladné prostředí – zaznamenalo necelé procento zaměstnavatelů. Ve čtyřech procentech firem řeší šéfové stížnosti týkající se různých názorů na nastavenou teplotu v prostorách společnosti.

Ze dvou třetin malých a středních firem, které o klimatizaci dosud neuvažovaly, téměř polovina tvrdí, že ji nepotřebuje, protože jejich prostory pro podnikání jsou přirozeně chladné a není nutné v nich snižovat teplotu.

Vedra svědčí prodejům klimatizací, rostou raketovým tempem

Dvanáct procent firem zavrhuje klimatizaci kvůli vysokým pořizovacím nákladům. Mezi jinými důvody, proč o klimatizaci neuvažují, podnikatelé uváděli například neochotu investovat do klimatizace díky provozovně v pronajatých prostorách či negativní dopad klimatizace na zdraví.

Ostatně žádná norma zaměstnavatelům neukládá, aby klimatizaci zaměstnancům zajistili. Pokud teplota na pracovišti dosahuje více než 36 stupňů Celsia, je třeba individuálně posuzovat tepelnou zátěž zaměstnanců. Ve firmách obvykle v takovém případě zkracují pracovní dobu nebo častěji zařazují přestávky.

Obecně se doporučuje, aby rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou nepřesáhl šest stupňů Celsia. Větší rozdíl může u citlivějších lidí vést k nachlazení. Klimatizace pro práci v kanceláři by měla být podle nařízení vlády v létě nastavena na 24,5 °C, při manuální práci nebo v osobním autě na 23 °C.

Nejčtenější

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Další z rubriky

Za výplatu 112 litrů tuzemáku. Cena alkoholu roste úměrně se mzdou

Alkohol (ilustrační foto)

I když Češi pořád pijí nadprůměrně, spotřeba alkoholu v Česku klesá. Z jedné výplaty si pořídí 112 litrů lahví rumu,...

LEGO začalo prodávat kostky s rozšířenou realitou. Z koberce ožívá v mobilu

Nová kolekce LEGO Hidden Side využívá technologii rozšířené reality.

Výrobce stavebnic LEGO začal prodávat první sady, využívající takzvanou rozšířenou realitu. Chce se víc přiblížit dětem...

PŘEHLEDNĚ: Boj se skleníkovými plyny. Česko čeká výrazné osekávání emisí

Ilustrační snímek

O ekologii teď uslyšíme víc než dosud, Česko čeká další vlna snižování emisí skleníkových plynů. Od příštího roku se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz